Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Facebook, Kringloop en Wusic.
Facebook
Dat Facebook steeds meer stappen in de richting van e-commerce zet is al een tijdje duidelijk. Maar het sociale medium wil nu ook een graantje meepikken van de opkomst van m-commerce. Facebook test een aantal toepassingen waarmee consumenten gemakkelijker kunnen shoppen via hun smartphone. M-commerce wordt volgens het platform namelijk nog niet echt omarmd door trage laadtijden en te veel stappen in het koopproces.
Facebook start de komende weken met een pilot waarbij consumenten in de app producten op één plek kunnen vinden, delen en aanschaffen. Het winkelgedeelte is te vinden in de feature favorieten. De partijen die deelnemen aan de pilot kunnen ervoor kiezen om dit onderdeel van de pagina te laten doorverwijzen hun eigen site of shoppers via de pagina aankopen te laten doen. Een kleine groep bedrijven uit de Verenigde Staten gaat deze toepassing testen.
Kringloop
Kringloopwinkels te over in ons land, maar goed vindbaar zijn ze niet altijd. Daarom heeft een startup die gevestigd is bij Hanz, een broedplaats voor innovaties in de Zwolse wijk Hanzeland, het gehele aanbod gebundeld in een app. âSteeds meer mensen gaan er graag naartoe omdat ze graag snuffelen in tweedehands spulletjes. Die wil ik van dienst zijn met deze appâ, zegt initiatiefnemer Lauren Westenberg tegenover De Stentor.
De eerste versie van de nieuwe app werd sinds afgelopen zomer getest en is nu verkrijgbaar voor zowel iOS als Android. De app bevat onder meer contactgegevens, openingstijden, foto's en algemene informatie. De ontwikkelaars willen naar eigen zeggen zo âbijdragen aan betere wereld van morgen door producten een langer leven te gevenâ.
Wusic
Wusic heeft flinke ambities voor de zoveelste startup uit San Francisco: de retailsector âdisruptenâ. Het b2c-model wordt door de Amerikanen omgeturnd tot een c2b-model, waarbij consumenten rechtstreeks naar de fabrikanten gaan om zo groot mogelijke kortingen te bedingen. Daarvoor doet de app een beroep op de complete catalogus van Alibaba, waarmee grote jongens als Walmart en Target worden overgeslagen.
Gebruikers van de app kunnen aan de hand van de catalogus met miljoenen producten van de fabrikanten van Alibaba een wensenlijst indienen. Wanneer de fabrikant vervolgens aangeeft voldoende vraag te hebben om te gaan leveren, onderhandelt Wusic voor de best mogelijke deal. Bovendien krijgen consumenten nog eens een procent extra korting op volgende aankopen als ze hun deal delen via bijvoorbeeld social media.
Reacties 0