'Beleving van Primark niet online te kopiëren'

Primark heeft geen plannen voor een webshop, omdat de logistiek en retourzendingen ingewikkeld en duur zijn. Dat zegt topman Paul Lister van moederconcern Associated British Foods in het Algemeen Dagblad. “Wij moeten onze kosten laag houden, onze marges zijn veel kleiner dan die van concurrenten.”

Een webshop openen is volgens Lister ‘makkelijker gezegd dan gedaan’. Bovendien wijst hij erop dat mensen bereid zijn voor zijn winkels te reizen. Zo nemen ze speciaal de trein naar een andere stad om Primark te bezoeken. “Die beleving kun je online niet kopiëren.”

Door de kosten en marges laag te houden, liggen de prijzen bij Primark veel lager dan die van andere modeketens. “Wij adverteren niet, terwijl concurrenten 150 miljoen euro per jaar uitgeven aan billboards en supermodellen”, aldus Lister. De Ierse retailer heeft volgens hem extreem weinig overhead, met onder meer vier man voor de hele Benelux, inclusief Ronald Voogt. “Hij zou er best tien man personeel bij willen, maar dan worden de sokken duurder.”

Primark opent op 1 december in Dordrecht de dertiende winkel in ons land. Komend jaar komen daar in ieder geval winkels in Alkmaar en Groningen bij. Waar de teller stokt, wil Voogt niet zeggen. De expansieplannen zijn volgens de Benelux-directeur vooral afhankelijk van aangeboden winkelruimtes. “We hebben veel vierkante meters nodig, op een goede locatie, die niet te duur mag zijn.”

Lister en Voogt vertellen in het novembernummer van RetailTrends meer over de expansieplannen van de kledingdiscounter, die zeker na de ramp bij Rana Plaza ook kritische vragen oproept. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends