Rekken en strekken met die supplychain

Door Jos Voss
Sectorspecialist retail bij Rabobank

Fusion, oftewel blurring, gaat over het vervagen van grenzen binnen en buiten de retailsector. De assortimenten van retailers worden groter en retailers kunnen ook uitbreiden naar nieuwe branches, zoals diensten en catering. Deze ontwikkelingen stellen andere en hogere eisen aan hun supplychain. Retailers treden immers buiten hun comfortzone en moeten de inkoop en distributie van 'vreemde' producten en diensten gaan organiseren.

Om dit alles goed te kunnen invullen moeten retailers ook kijken naar andere strategische opties, waaronder samenwerking met specialisten op het gebied van de nieuwe assortimenten. Zo heeft consumentenelektronicaretailer Expert delen van zijn assortiment uitbesteed aan Paradigit en heeft Gamma voor een horeca-onderdeel samenwerking opgezocht met Subway. Samenwerking met anderen die bepaalde producten en diensten beter beheersen is een verstandige optie voor retailers.



Vraag en aanbod
De belangrijkste uitdaging binnen een supplychain is een goede afstemming van vraag en aanbod, waardoor zoveel mogelijk producten en diensten tegen een zo goed mogelijke marge kunnen worden verkocht. De complexiteit voor retailers neemt echter toe door blurring en grillige klantvoorkeuren. Deze uitdaging wordt daardoor steeds groter.

Veel retailers zijn al bezig met de versnelling van hun supplychain om meer en sneller wisselende collecties te kunnen bieden. Er zijn meer mogelijkheden te bedenken waarmee retailers hun supplychain kunnen flexibiliseren en risico’s naar anderen kunnen verleggen. Dan denk ik aan methoden als een groter aandeel open-to-buy in het inkoopbudget en andere afspraken met leveranciers over bijvoorbeeld marges en retourverplichtingen. Ook vendor managed inventory - waarbij het eigendom en het risico voor het grootste deel bij de leverancier blijft liggen - is interessant. De meest vergaande vorm is het volledig uitbesteden van een deel van de winkelvloer aan een leverancier door een shop-in-shopconstructie. Zo heeft Aktiesport een shop-in-shop bij Scapino en heeft V&D verschillende shop-in-shopconcepten van andere retailers zoals Dixons, ICI PARIS XL en Perry Sport.

Re-shoring van inkoop
Een andere interessante manier om de supplychain te flexibiliseren is kiezen voor andere inkoopgebieden. Flexibiliteit in inkoop is nodig om snel te kunnen reageren op wisselende omstandigheden. Veel retailers kopen nog in het Verre Oosten in vanwege de lagere arbeidskosten. De ontwikkeling van de dollarkoers is nu echter ongunstig.

Het verplaatsen van de inkoop naar gebieden waar de inkoop in euro's plaatsvindt (re-shoring) is een optie. Naast kostenvoordelen zijn er voordelen in snelheid en op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Toezicht op bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden is dichter bij huis immers gemakkelijker te realiseren.

Drie succesfactoren voor een flexibele supplychain
Om de flexibiliteit in de supplychain te realiseren zijn drie aspecten cruciaal. Samenwerking met andere retailers, leveranciers en logistieke dienstverleners is de basis van alles. Goede ICT-systemen zijn nodig om deze samenwerking te ondersteunen. Samenwerking zonder goede ict-systemen is als luchtfietsen: je trapt wel, maar je komt niet vooruit. Belangrijk is tot slot om de doelstellingen van de samenwerking vooraf goed af te spreken en om deze te evalueren. Het niet halen van deze doelstellingen kan tot een heroverweging van de samenwerking leiden. Kortom: sommige supplychains zijn nog van beton, terwijl elastiek gewenst is.

In een analyse in het juninummer van RetailTrends ging Jos Voss met zijn collega Alexander Heijkamp al in op de noodzakelijke flexibiliteit van retailformules. Om de flexibiliteit aan de ‘voorkant’ (formule) mogelijk te maken, is ook een meer flexibele supplychain (‘achterkant’) nodig. In het oktobernummer van RetailTrends zoomen Voss en zijn collega-sectorspecialist Véronique Bulthuis in op belang van een meer flexibele supplychain. Ook lichten ze verschillende manieren toe waarop retailers dat kunnen bewerkstelligen. Klik hier voor meer informatie over een jaarabonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in