De pilot van Zalando met sameday-delivery in Berlijn en Keulen geldt pas als eerste stap. “De tweede stap is producten van aangesloten, lokale winkels beschikbaar maken voor onze klanten”, zegt medeoprichter Robert Gentz tegen de Berliner Morgenpost.
Zalando ging onlangs van start met gratis bezorging op dezelfde dag in zijn thuisland. Klanten die voor vier uur ’s middags bezorgen krijgen hun pakketje via het nabijgelegen distributiecentrum diezelfde avond nog in huis. Door lokale winkels in te zetten denkt Gentz zelfs binnen een half uur te kunnen bezorgen.
Gentz ziet een rol weggelegd voor Zalando als bemiddelaar. Het gaat er volgens hem namelijk niet meer om het aanbieden van producten, hopen dat klanten bij zijn website iets bestellen en dat dan vervolgens opsturen. Consumenten die iets op zijn website ontdekken, willen dat volgens Gentz tegen die prijs snel ontvangen. “Het maakt hen niet uit of het product uit ons logistiek centrum in Erfurt komt of van de winkel op de hoek.”
Retailers of merken die online willen verkopen kunnen volgens de medeoprichter ervoor kiezen om zelf een duur platform te bouwen. Maar ze kunnen ook van bestaande spelers gebruikmaken, die het beste bij hen passen, stelt Gentz. “Bij Zalando willen we een dergelijk platform ontwikkelen voor de gehele mode-industrie.”
Reacties 0