Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailWatching tipt wekelijks artikelen van over de grens die de moeite van het lezen waard zijn. Deze week artikelen die voorbij kwamen op Reuters, Lederwaren Report, CNBC, Fortune en Quartz.
Terug naar de roots
Robots in retail rukken op, zoveel is duidelijk. Adidas ziet er heil in. Het Duitse sportmerk is van plan een volledig geautomatiseerde schoenenfabriek te openen in zijn thuisland, ook om de productie dichterbij klanten in welvarende landen te brengen.
Bron: Reuters http://reut.rs/1PL1SqT
Groen
De online retailmarkt worstelt met duurzaamheid. De CO2-uitstoot als gevolg van het groeiende aantal pakketten is enorm, zeker met alle pakketten die ook weer retour gaan. Toch zijn webwinkels minstens net zo duurzaam als fysieke winkels, aldus onderzoek in opdracht van - postorderbedrijf - Otto Group.
Bron: Lederwaren Report http://bit.ly/1MWVETT
Het failliet van de retail
Het is nooit een goed teken als een bedrijf uitstel van betaling moet aanvragen om uiteindelijk weer winstgevend te kunnen worden, maar in de retail is dat nog een tikje erger. Van alle Amerikaanse niet-retailbedrijven die de afgelopen tien jaar op de rand van het faillissement stonden, viel vijf procent ook echt om. In de retail? 55 procent.
Bron: CNBC http://cnb.cx/1jYiSxh
Weg zelfscankassa
Albert Heijn introduceerde eerder deze maand de eerste caissièrevrije supermarkt, nadat al steeds meer winkels over zelfscan beschikten. Ook CVS Health, een Amerikaanse apotheekketen, deed de nodige ervaring op met zulke ‘automatische’ kassa’s. En die waren niet louter positief.
Bron: Fortune http://for.tn/1jDIkJ1
Winkels, wat zijn dat?
Daar hebben we ze weer: generatie Z. De generatie die alles online zou kopen. En uit het panel tijdens een conferentie in New York blijken ze er ook echt zo over te denken. “Mensen kopen geen echte producten meer in de winkel”, aldus de 23-jarige Stacey Ferreira.
Bron: Quartz http://bit.ly/1LRjmQN
Reacties 0