​Primark niet ongerust over Nederlandse kannibalisatie

Het kannibalisatie-effect dat de identieke omzet van Primark in ons land onder druk zet is van tijdelijke aard. “Dat effect kennen we ook in andere markten”, zegt topman Paul Lister van moederbedrijf Associated British Foods in het novembernummer van RetailTrends.

Primark ziet zijn omzet in Nederlandse winkels die al langer open zijn teruglopen, nu de retailer steeds meer vestigingen in ons land opent. Lister wijst echter op zijn winkels aan beide uiteinden van Oxford Street in Londen. Toen de tweede open ging, merkte de eerste dat volgens hem wel. “Maar nu groeit de omzet op beide locaties.”

Mensen zijn bereid om te reizen voor een winkel van Primark. Bij een winkelopening dichterbij, gaan ze volgens Lister daar naartoe. “Dat merkt de bestaande winkel korte tijd in de omzet, die zich daarna weer herstelt.”

Primark focust zich op de lange termijn, waarbij de afstand tot andere vestigingspunten van Primark geen criterium is. In een kleine stad zullen geen twee winkels geopend worden, maar in twee steden die dicht bij elkaar liggen mogelijk wel. “Elk van die steden trekt toch weer een eigen publiek aan”, aldus Lister.

In het novembernummer van RetailTrends vertelt Lister samen met Benelux-directeur Ronald Voogt over de groeimogelijkheden in Nederland. “We groeien weloverwogen. Eerst denken, dan doen”, aldus Voogt. Ook gaan de twee topmannen in op de onmogelijkheden van online en de lessen van Rana Plaza. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties

Laatste nieuws







Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.



RetailTrends