De Indiase etailer Flipkart komt terug op zijn besluit over te stappen op een volledig app-only model. De online marktleider heeft een nieuwe mobiele website gelanceerd die samen met Google is ontworpen, meldt The Wall Street Journal.
Flipkart kondigde eerder dit jaar nog aan het voorbeeld van zusterbedrijf Myntra te volgen, die sinds 1 mei alleen nog via zijn applicatie te bereiken is. Dat was echter tegen het zere been van Google, die zijn meeste geld verdient via zijn zoekmachine. De zoekmachine kan de content van apps niet zo makkelijk crawlen, indexeren en tonen als informatie op websites, waardoor Google aan het kortste eind trekt als consumenten meer tijd doorbrengen in apps.
Google is druk bezig mobiele websites te optimaliseren, zodat ze bijvoorbeeld net zulke snelle laadtijden hebben als apps. Flipkart is één van de eerste spelers die van Google’s nieuwste innovaties gebruikmaakt. Zo doet de mobiele website nu een beroep op de grafische processor van de smartphone in plaats van een externe computer, waardoor pagina’s sneller laden. Doordat meer data wordt gestald op de telefoon nemen ook de prestaties toe in gebieden waar consumenten slecht ontvangst hebben.
De app blijft het belangrijkste kanaal van Flipkart om mobiele klanten te bereiken. Sommige klanten willen volgens cto Peeyush Ranjan echter geen app downloaden, omdat ze beperkt ruimte hebben op hun telefoon of een gelimiteerd data-abonnement. Door een nieuwe sterke mobiele website te lanceren kan Flipkart deze groep potentiële klanten blijven bedienen.
Reacties 0