'Binnenstad loopt vol door online bestellingen'

Nederlandse binnensteden raken binnen nu en vijf jaar vol als de huidige groei van het aantal online bestellingen doorzet. Zowel consumenten als winkels en andere bedrijven laten steeds vaker iets afleveren. Dat zeggen meerdere logistiek experts tegenover de NOS.

Het aantal afgeleverde pakketten liep tussen 2010 en 2014 op van negentig naar 190 miljoen. PostNL bezorgde alleen gisteren al 1,3 miljoen pakketten, een record. Als de huidige groei van acht procent per jaar wordt vastgehouden, komt het aantal pakketten in 2020 uit op 280 miljoen.

In een drukkere straat komen nu al zo’n vijftien tot twintig bestelbusjes per dag, illustreert Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de VU in Amterdam. “Als de trend van thuisbezorging doorzet, hebben we in 2020 zo'n vijftig busjes in de straat.”

Afhaalkluizen blijken volgens Ploos van Amstel niet het antwoord op de problematiek. Consumenten willen hun bestellingen het liefst thuisbezorgd krijgen op het door hen gewenste tijdstip. “Dus moet het busje nog vaker de wijk in.” Bovendien willen restaurants steeds versere spullen en winkels hun assortiment vaker vernieuwen, zegt hij. “Allemaal extra busjes.”

Het online shoppen draagt volgens de ANWB bij aan het groeiende fileleed in ons land, doordat het meer verkeer oplevert. “Niet dat het alleen verantwoordelijk gehouden kan worden voor de filegroei, maar het heeft wel degelijk invloed”, zegt een woordvoerder in De Telegraaf.

Op meerdere plekken in Nederland wordt inmiddels geëxperimenteerd met het bundelen van pakketten aan de rand van de stad. Bubble Post bezorgt die sinds kort per fiets in Amsterdam, terwijl PostNL in Delft samenwerkt met de gemeente door met compacte elektrische voertuigen de stad in te rijden.

Gemeenten moeten zulke initiatieven naar zich toetrekken, vindt de Delftse wethouder Stephan Brandligt. Niet iedereen zou volgens hem zomaar de stad in mogen rijden. “Het geeft luchtvervuiling, geluidsoverlast en de bestrating raakt beschadigd van onze oude binnenstad. Dat willen we niet meer.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!