​Macintosh zet zichzelf in etalage

Macintosh Retail Group praat over een verkoop van het detailhandelsconcern. Dat heeft het moederconcern van onder meer Dolcis en Manfield bekendgemaakt.

Macintosh geeft een aantal niet nader genoemde partijen inzage in zijn boeken om het gehele bedrijf of een substantieel deel ervan te verkopen. Door de grote schuldenlast en moeilijke marktomstandigheden hoeven aandeelhouders volgens het concern niet te rekenen op een hoge opbrengst. Het bedrijf wijst daarbij op slechte verkoopresultaten in de maanden november en december. De kwartaalomzet zal daardoor het ‘duidelijk ontoereikende’ niveau van dezelfde periode vorig jaar niet overtreffen.

Macintosh kwam dit jaar met verschillende initiatieven de marges te verbeteren en kosten te verlagen. Door de tegenvallende verkopen en schuldenlast lukt het volgens het concern niet om de transformaties effectief te implementeren. Daarnaast werden eerder dit jaar verschillende onderdelen verkocht om de financiële positie te verbeteren. Zo wisselde onlangs woonketen Kwantum van eigenaar en deed het concern zijn Britse schoenenketens van de hand. Die verkopen zorgen weliswaar voor een verlichting van de schuldenlast van 64 miljoen euro, maar ook voor een lagere omzet en EBITDA van het concern.

De toekomst van het retailconcern ligt mede door zijn schuldpositie nu volledig in handen van de banken, zei analist Gerard Rijk van SNS Securities onlangs. Macintosh Retail Group is nog goed voor een omzet van zo’n vierhonderd miljoen euro. Daarnaast is er medio 2015 een negatieve ebitda van zo’n vijf miljoen en een nettoschuld van 37 miljoen euro, aldus Rijk. Nieuwe desinvesteringen of een overname door andere partijen zijn volgens hem ‘moeilijk en onwaarschijnlijk’. Hij verwacht eerder dat de banken verschillende onderdelen zoals Scapino of Manfield apart verkopen en raadt geïnteresseerde kopers aan dan toe te slaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!