​Dit is het denimlab van Scotch & Soda

Amsterdams Blauw is de eigen denimcollectie van Scotch & Soda. De naam verwijst naar de kleur van de verf die in de gouden eeuw werd gebruikt om porselein te beschilderen. Deze kleur is volgens de retailer nog steeds terug te vinden op huisnummer- en straatnaamborden in Amsterdam. En sinds deze maand ook nadrukkelijk te bewonderen in de Pijp. Daar heeft The Blauw Kitchen van Scotch & Soda zijn deuren geopend.

The Blauw Kitchen is het denimlab van het Amsterdamse modemerk. Dat wil zeggen dat klanten er het complete productieproces van jeans kunnen ervaren. Ze kunnen denim zelfs kleuren met indigo. Midden in de winkel is een ‘blueberry bar’, waar water met een bosbessensmaak wordt geschonken.

“Scotch & Soda ziet mogelijkheden voor toegewijde denimwinkels in de retailmarkt”, vertelt retaildirecteur Desiree Zonneveld volgens Textilia. “Daarom willen we een ruimte creëren waar denimliefhebbers betrokken worden bij het maken van jeans, er dingen kunnen leren en andere fans kunnen ontmoeten.” Dat is ook direct het verschil met de winkel van Amsterdams Blauw, die ruim vier jaar terug al zijn deuren opende in Amsterdam.

Scotch & Soda heeft inmiddels zo’n zestig eigen winkels, die volgens de keten zelf goed draaien. Dat geldt echter minder voor de groothandel, waar vorig jaar zeventig miljoen euro op afgeschreven moest worden. Scotch & Soda ziet dat winkeliers het zwaar hebben door de economische crisis en de opkomst van online winkelen. Het Amsterdamse merk draaide het afgelopen boekjaar zelf een verlies van 74 miljoen euro.