​Modebranche blijft achter bij rest van detailhandel

Waar het bedrijfsresultaat van de detailhandel voor het eerst sinds 2011 een stijging liet zien, deden kledingwinkels het in 2014 juist een stuk slechter. De modebranche zag het bedrijfsresultaat met liefst 36 procent teruglopen, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Het bedrijfsresultaat van modewinkels bedroeg in 2010 nog 540 miljoen euro, maar loopt sindsdien hard terug. De kosten blijven op peil, terwijl de omzet terugloopt. In 2014 daalde het bedrijfsresultaat tot 93 miljoen euro, voornamelijk door een toename van de bedrijfskosten.

Aan de kostenkant is dan ook geen winst te behalen, stelt INretail. De focus moet volgens de brancheorganisatie liggen op het genereren van omzet. Vorig jaar was er echter geen sprake van omzetherstel in de modebranche.

Binnen de detailhandel als geheel lijkt volgens het CBS wel voorzichtig een herstel te zijn ingezet. Het statistiekbureau wijst op de omzetstijging van 1,4 procent over vorig jaar, de grootste toename sinds 2008.

Bovendien liep het bedrijfsresultaat in 2014 voor het eerst in drie jaar tijd weer wat op naar 4,8 miljard euro, een groei van bijna 110 miljoen euro. Die stijging is te danken aan de food- en online sector. Het bedrijfsresultaat van foodretailers steeg met 4,7 procent naar 2,01 miljard en die van webwinkels met 14,9 procent naar 326,9 miljoen euro. De non-foodbranche noteerde een daling van 1,8 procent en kwam uit op een bedrijfsresultaat van 2,06 miljard.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!