Hoe ​Brova na 110 jaar wordt uitgekleed

Door Nick Möller
Redactie RetailWatching

Antoon van Hout en Lisa Brox openen in 1906 hun eerste winkel in de oude haven van Veghel, niet wetende dat die dorpswinkel in honderd jaar tijd zou uitgroeien tot een fiks modeconcern. Nog eens tien jaar later wordt het voormalige familiebedrijf weer helemaal uitgekleed.

Brova Groep, zoals het modeconcern tegenwoordig heet, viert in 2006 zijn honderdste verjaardag. Ter gelegenheid wordt een gedenkboek uitgegeven met de titel ‘Van dorpswinkel naar modeconcern: 100 jaar ondernemen in een gepassioneerd familiebedrijf’. Het is ruim tien jaar na de overname van concurrent Duthler en kort nadat het failliete Be More wordt ingelijfd. Het zijn de hoogtijdagen voor Brova, zo vlak voor het uitbreken van de economische crisis.

De eerste tekenen dat het bergafwaarts gaat met de retailer stammen uit 2013, als er een fikse reorganisatie plaatsvindt. Zeventig mensen, voornamelijk werkzaam op het hoofdkantoor in Schijndel, worden ontslagen. Bovendien komen er investeerders van buitenaf om het bedrijf nieuw leven in te blazen. De vierde generatie Van Hout neemt steeds meer afstand van het bedrijf, waar ze een jaar eerder nog de leiding over kregen. Het predicaat familiebedrijf gaat verloren.

In maart van dit jaar komen de financiële problemen verder aan het licht. De redactie wordt getipt over de lastige situatie van Brova, maar managing director Peter Seemann is er snel bij om dat bericht te ontkrachten. Ja, er speelt wat rond de herfinanciering van het bedrijf, maar dat konden we zeker geen financiële problemen noemen. Dat verandert een week later, als het concern nul op zijn rekest krijgt in het gerechtshof van Den Bosch. Via een kort geding probeert Brova af te dwingen dat ING krediet blijft verschaffen. Uit de stukken van de rechtbank blijkt dat de huisbank het krediet heeft bevroren, omdat Brova al jaren rode cijfers schrijft en over onvoldoende eigen vermogen beschikt. De kredietfaciliteit is de laatste jaren teruggeschroefd van achttien miljoen naar zes miljoen euro. Omdat het Brova vorig jaar niet lukte een herfinanciering rond te krijgen, is met ING onderhandeld over een verlenging van de kredietfaciliteit. ING wilde het te verschaffen krediet verder terugbrengen naar 5,5 miljoen euro, met als aanvullende voorwaarde dat Brova een half miljoen euro aan het eigen vermogen zou toevoegen. Het modebedrijf kon daar echter niet aan voldoen.

Brova is alweer acht jaar ondergebracht bij de afdeling bijzonder beheer van ING. De afgelopen jaren werd meer verlies gedraaid dan begroot. In 2013 stond de retailer bijna 2,6 miljoen euro in het rood en een jaar later werd een verlies van 2,5 miljoen euro geboekt. Over 2015 heeft het concern geen cijfers beschikbaar gemaakt, maar uit de uitspraak van de rechtbank blijkt dat er een verlies is geleden van ruim negen ton duizend euro (en ‘misschien zelfs 1,2 miljoen euro’). Dat terwijl er een winst van 922 duizend euro was begroot.

Ten tijde van het kort geding telt Brova 46 winkels en zo’n zevenhonderd werknemers. Behalve winkels van HoutBrox is het concern ook met de formules Duthler en Purdey actief. Die laatste keten, met 22 winkels verspreid over Nederland, wordt eind maart voor 250 duizend euro verkocht aan investeringsmaatschappij O&C. Een noodsprong nu het wankelende concern diep in de penarie zit, stelt Het Financieele Dagblad. Dat blijkt onder meer uit het protest van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), een belangrijke schuldeiser. De BOM ziet zijn achtergestelde lening van 1,7 miljoen overgaan naar de nieuwe eigenaar, zonder dat het daarvan op de hoogte is gebracht. De ontwikkelingsmaatschappij wil daarom dat de verkoop wordt teruggedraaid en de lening, waarvoor eerder uitstel van betaling is verleend, wordt terugbetaald.

Ondertussen gaat Brova door met de grote leegverkoop. Behalve Purdey staat ook HoutBrox op de nominatie om verkocht te worden. Aan wie is nog onduidelijk, maar de gesprekken bevinden zich in een dusdanig vergevorderd stadium, dat er al een intentieverklaring is getekend. Binnen enkele weken moet de verkoop van HoutBrox worden afgerond. Onder de deal valt ook het modewarenhuis in Veghel, de plaats waar HoutBrox van start ging als ‘Het Anker’.

Daarmee hebben twee van de drie formules onderdak gevonden. De derde formule, Duthler, is de afgelopen jaren al goeddeels uit het straatbeeld verdwenen. Op de eerste winkel in Varsseveld na, zijn alle vestigingen omgebouwd tot een HoutBrox of gesloten. De private labels van Duthler zijn samengebracht met de A-merken van HoutBrox, nadat een proef met het nieuwe concept in Apeldoorn en Deventer erg succesvol bleek. “Deze winkels, met een compleet andere look and feel, zetten zo’n dertig procent meer omzet om”, wist Seemann twee jaar terug te melden. Of de laatste overgebleven vestiging van Duthler nu ook van de hand wordt gedaan, is nog niet duidelijk. Mede-eigenaar Martin Duthler, die het afslankingsproces van Brova leidt, wil geen verdere toelichting geven.

De grote vraag is wat er over enkele weken nog over is van het 110 jaar oude Brabantse modeconcern. Gestreefd wordt naar ‘een scenario in continuïteit’, stelt Duthler nog wel. Mede-bestuurder Seemann is op zijn beurt positief over de toekomst van HoutBrox. “We hebben gereorganiseerd en alle winkels omgebouwd, en nu geen achterstallig onderhoud meer”, zegt hij tegenover BNR. Dat er vorig jaar nog verlies werd geboekt, komt volgens hem door incidentele reorganisatiekosten. De totale kosten zijn juist met 1,9 miljoen euro afgenomen. Dit jaar kan HoutBrox weer zwarte cijfers schrijven, stelt hij. Al is dat slechts de verwachting ‘bij gelijkblijvende omstandigheden’. En daar is inmiddels toch geen sprake meer van.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in