​'Retail groeit, maar winstmarge blijft zorgenkindje'

​'Retail groeit, maar winstmarge blijft zorgenkindje'

Hoewel de detailhandelsverkopen blijven toenemen, zijn er ook grote uitdagingen in de sector. Zo kampen retailers met toenemende concurrentie in de markt, meldt ABN AMRO in een dinsdag gepubliceerd rapport.

Bouwmarkten hebben onder meer last van enkele grote buitenlandse spelers. Zij kunnen volgens de bank grote volumes met meer korting inkopen en daardoor een scherp prijsbeleid voeren.

Een Hornbach is ook een serieuze concurrent voor veel keukenverkopers en badkamerzaken, stelt sectoreconoom Sonny Duijn in het Algemeen Dagblad. Bovendien mikken meer merkkledingwinkels op de verkoop van artikelen voor woninginrichting. Door deze sterke concurrentie kampen woonwinkels met een hoge druk op de winstmarge, ondanks dat de huizenmarkt flink aantrekt.

De vooruitzichten voor woonwinkels zijn met groeicijfers van 3,5 en drie procent wel positief. Voor bouwmarkten die tijdens de crisis hun volumes met bijna dertig procent zagen teruglopen, breekt volgens de bank eveneens een periode van volumeherstel aan.

ABN AMRO denkt dat de totale retailbranche zowel in 2016 als in 2017 ruim twee procent meer gaat verkopen. Alleen schoenenwinkels en autoretailers hoeven dit jaar geen groei te verwachten, maar ook zij zullen volgens de bank volgend jaar profiteren van de verbetering van het economisch klimaat.

Prognose

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!