Marks & Spencer opent toch geen flagshipstore in Amsterdam, nadat eerder een samenwerking met BP al werd stopgezet. De Britse retailer is nu alleen nog in Den Haag en in de Amsterdamse Kalverstraat actief, maar vertrekt mogelijk helemaal uit ons land. Dat stelt retailexpert Rupert Parker Brady in Van Liempt Live.
Marks & Spencer heeft volgens Parker Brady vooral moeite om zijn kleding hier aan de man te brengen. Dat was bij zijn vorige poging in de jaren negentig ook al een probleem. “Het hele Europese vasteland is een hoofdpijndossier voor het bedrijf”, stelt hij.
Het Britse winkelbedrijf werd tot voor kort geleid door de Nederlandse ceo Marc Bolland, maar hij is begin april opgevolgd door Steve Rowe. Rowe was voorheen verantwoordelijk voor non-food, waardoor hij volgens Parker Brady precies weet wat hij moet doen: “Korte metten maken met de expansie in Nederland en de rest van Europa.”
Het zou de retailexpert niet verbazen als Marks & Spencer zich op zijn kernmarkt gaat focussen. De retailer kan hooguit met food wat betekenen in Nederland, omdat de consument daar wel enthousiast over is. “Maar dan concurreer je gewoon met de supermarkten in Nederland.”
Marks & Spencer opende twee jaar terug de deuren van zijn flagshipstore in Den Haag, een jaar nadat een comeback werd gemaakt met een kleine vestiging in de Kalverstraat. De beoogde nieuwe locatie op het Rokin in Amsterdam wordt vanaf volgend jaar ingevuld door Hudson’s Bay.
Parker Brady gaat in Van Liempt Live samen met hoogleraar Kitty Koelemeijer ook in op de toekomst van Hudson's Bay in ons land. Bekijk de uitzending op RetailWatching.
Reacties 0