​Zalando wil miljoenen stenen winkels aansluiten

Zalando werkt aan een systeem dat klanten, merken en winkeliers met elkaar verbindt. De Duitse online modeverkoper wil ‘een ecosysteem voor mode’ worden, zegt medeoprichter en ceo Robert Gentz in Het Financieele Dagblad.

Kledingfabrieken worden inmiddels al aangesloten op Zalando, waardoor klanten daar rechstreeks kunnen kopen. In het kader van het zogenoemde Offline Integration Project wordt nu ook gekeken hoe de etailer kan samenwerken met fysieke winkels. Zo wil Zalando elk denkbaar mode-item aanbieden. “Er zijn miljoenen stenen winkels, met eigen producten. Die willen we aansluiten”, aldus Gentz.

Fysieke retailers kunnen volgens hem meer verkopen, omdat ze mensen bereiken die normaal niet naar de winkel komen. Veel van hen zullen dan ook met Zalando in zee gaan, omdat ze volgens directeur Wijnand Jongen van belangenvereniging Thuiswinkel voor de korte termijn gaan. “Ik denk dat ze vooral kansen zien.”

Winkeliers die zich aansluiten kunnen volgens hem echter in een later stadium moeilijk terug, als Zalando zijn commissies bijvoorbeeld verhoogt. Verder wijst hij erop dat Zalando waardevolle data in handen krijgt, waardoor het precies weet welke merken en producten populair zijn. “Die kunnen ze over een paar jaar onder hun eigen merk zelf ook gaan aanbieden.”

RetailTrends