Hoeveel verschillende winkelformats Starbucks heeft? Oneindig, zo zegt vice president storedesign EMEA Ad de Hond in het juninummer van RetailTrends. "Iedere winkel moet een ander gevoel uitstralen en wordt apart ontworpen, waarbij we kijken naar de stad, het gebouw, de straat en de koffiecultuur." Hieronder zijn eerst de vijf favoriete Starbucks-storedesigns van De Hond zelf te zien, gevolgd door nog zeven andere ontwerpen die de moeite waard zijn.
Kadikoy, Istanbul
"Het interieur is warm en modern-klassiek, mede door het gebruik van lokale materialen als steen, hout en metaal", omschrijft De Hond deze vestiging aan de Aziatische zijde van Istanbul. Verder is er een groot dakterras dat uitkijkt over de stad.
Upper St. Martin's Lane, Londen
Deze winkel heeft een labfunctie, waarbij Starbucks nieuwe methodes test, zoals het elimineren van kassa's. Verder is er een uitgebreid foodaanbod en wordt er vanaf vier uur lokaal bier geschonken. De Hond noemt ook het ontwerp van deze favoriet 'modern-klassiek', met veel metaal, steen en hout. "De ruimte zelf is rauw gelaten met projecties op de wand, zichtbaar van buitenaf."
Bloemenmarkt, Amsterdam
Ook deze vestiging in onze hoofdstad behoort tot de favorieten van De Hond. "Het is een van de eerste winkels in onze regio waarbij we een lokale invulling hebben gegeven aan het ontwerp." Dat het ontwerp op Amsterdam is geïnspireerd is te zien aan de groen marmeren bar - gebaseerd op de schouwen uit de herenhuizen - maar ook de snijtafels van de bloemisten en de handgeschilderde botanische koffieplanten.
Mall Of Africa, Johannesburg
Deze fonkelnieuwe winkel is een van de eerste twee Starbucks-vestigingen in Zuid-Afrika. Het interieur bestaat uit lokale materialen als hout en steen. Ook hebben de meeste barista's nooit eerder gewerkt, en hebben ze de baan bij de koffieketen door een samenwerkingsverband met een lokale organisatie kunnen krijgen.
Galeries Lafayette, Parijs
Deze winkel is met slechts 34 vierkante meter een van de kleinste Starbucks-filialen. Het ontwerp van de winkel, gevestigd op de damesmodeafdeling van warenhuis Galeries Lafayette, is volledig gebaseerd op de witte Starbucks-mok. "In totaal zitten er meer dan zevenduizend kopjes in het bouwwerk van de wanden en bar verwerkt", aldus De Hond.
Potsdammer Platz, Berlijn
Het ontwerp van de vestiging in het Sony Center in de Duitse hoofdstad is gebaseerd op de moderne architectuur rondom de winkel. De groene structuur aan het plafond is gebaseerd op de vakjessysteem dat normaal achter de bar te vinden is. Dit concept is uitvergroot en door de hele winkel als sculptuur geplaatst.
Reserve Roastery and Tasting Room, Seattle
Deze flagshipstore in de thuisbasis is volledig gewijd aan het roosterproces, koffiecursussen en de verkoop van Reserve-koffie, het premiummerk van Starbucks. Klanten kunnen er koffie drinken terwijl ze het complete brandproces bekijken. 'Een jarenlange wens die in vervulling gaatâ, noemde ceo Howard Schultz het vlaggenschip bij de opening eind 2014.
Disneyland, Orlando
Zoals op wel meer locaties werkt Starbucks hier samen met Disney. De ruim 370 vierkante meter grote winkel is 'het resultaat van de magie die ontstaat als twee storytelling-bedrijven samenwerken'.
Rembrandtplein, Amsterdam
De Starbucks-winkel bij de Bloemenmarkt mag dan een favoriet van Ad de Hond zijn, de concept store aan het Rembrandtplein mag er ook zijn. De winkel is volledig ingericht met gerecyclede en lokale materialen. De muren zijn voorzien van Delfts blauw en fietsbanden, banken en tafels zijn van Nederlands eikenhout gemaakt. De in Nederland geboren vice president creative & global design Liz Muller van Starbucks heeft ruim 35 kunstenaars aan het interieur laten werken.
Dazaifu Tenmangu, Tokyo
Deze Starbucks nestelt in een boom. Althans, die suggestie wilde architect Kengo Kuma wekken met het gebruik van de houten blokken aan de muren en het plafond. Maar het belangrijkste is dat ze recyclebaar zijn. "Je kunt het gebouw afbreken en ergens anders weer in elkaar zetten", aldus Kuma.
Tianfu Riverfront, Chengdu
Deze winkel is gevestigd in twee vrijstaande gebouwen, met uitzicht over de rivier. Starbucks heeft het natuurlijke licht en het zicht naar buiten toe gemaximaliseerd door zoveel mogelijk ruimte te reserveren voor de ramen. Met merchandise-artikelen en handschilderingen zijn lokale elementen geïntegreerd.
Horniman Circle, Mumbai
Ook in India heeft Starbucks sinds enkele jaren een flagshipstore, via een joint venture met het Indiase Tata Global Beverages. Oude Indiase culturele voorwerpen, hout van lokale bomen en vloer- en interieurontwerp van lokale kunstenaars en ambachtslieden tonen aan dat de koffieketen ook hier de lokale cultuur omarmt. En dan is er nog de exclusieve Indian Espresso Roast, gemaakt van plaatselijke koffiebonen.
In het juninummer van RetailTrends gaat Ad de Hond uitgebreid in op het proces dat komt kijken bij het kiezen van het storedesign voor de Starbucks-vestigingen. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0