Duizenden kleine en middelgrote Europese webshops lopen omzet mis door de strenge eisen van grote merkfabrikanten. Dat blijkt uit een onderzoek onder zevenduizend webwinkels van de Duitse brancheorganisatie BVOH.
Merken eisen onder meer minimum verkoopprijzen en verbieden het aanbieden van hun producten via platforms als Amazon en eBay. Tienduizend webwinkels hebben volgens BVOH door dit soort maatregelen medewerkers moeten ontslaan, terwijl duizenden moeten vrezen voor hun voortbestaan.
Ook in Nederland is het beeld dat de Duitse brancheorganisatie schetst bekend, zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org tegenover NOS. Hoewel het afdwingen van minimumprijzen en het tegenhouden van verkoop via andere kanalen verboden is, is het volgens Jongen moeilijk om daar als etailer iets tegen te doen. “Het probleem is dat het vaak een grijs gebied is, en de webwinkel ook niet graag naar buiten treedt over de verkoopvoorwaarden die hij heeft afgesproken."
BVOH roept de politiek op de mededingingsautoriteiten meer mogelijkheden te geven om snel in te grijpen bij onrechtmatige praktijken van fabrikanten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bevestigt het probleem, maar benadrukt dat het erom gaat of de consument voldoende alternatieven heeft, bijvoorbeeld in het geval van minimumprijzen. “Er zijn meer sportschoenen dan alleen die van Adidas”, noemt een woordvoerder van ACM als voorbeeld.
Reacties 0