Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Checq, Amul en Worldline.
Checq
Nederlandse consumenten kunnen binnenkort hun kassabonnen direct digitaal opslaan. Hiervoor dienen zij over een Checq-account en de bijbehorende app te beschikken, vertelt oprichter Koen ter Avest tegenover Emerce. De Nederlandse applicatie moet over een aantal maanden op de markt verschijnen, waarna het door retailers in gebruik kan worden genomen. Checq is een extra stap in het betaalproces. Gebruikers kunnen bij het afrekenen hun Checq-code laten scannen, waarna de aankoopbon door de caissière direct naar de digitale bewaaromgeving wordt geüpload. Deze omgeving is via de bijbehorende app te raadplegen, waardoor consumenten altijd toegang hebben tot hun aankoopgeschiedenis en daarmee hun garantiebewijzen.
Checq kan daarnaast door retailers worden geraadpleegd. Zij kunnen onder meer persoonsgebonden aanbiedingen versturen. Deze zijn gebaseerd op de aankoopgeschiedenis van de klant. Zo kunnen gebruikers die net een laptop hebben gekocht na verloop van tijd een aanbieding voor een beschermhoes ontvangen. Deze gegevens zijn alleen beschikbaar voor de klant en de betreffende retailer.
Amul
Online boodschappen doen is nog maar een kleine markt in ons land. Nog lang niet alle supermarktketens hebben een eigen app. De stap naar een speciale app om melk aan te schaffen lijkt dan ook wat groot. Maar niet in India. Daar kondigt producent Amul de komst van een eigen app aan: na enkele tests komt die binnen een anderhalve maand op de markt.
Amul verkoopt al online, maar dat kanaal is slechts goed voor één procent van zijn verkopen. Met een eigen app hoopt de producent zijn graantje mee te pikken van de moderne handel. Dat probeerde Amul eind jaren negentig al in de vorm van e-mails, maar veel bestellingen kwamen er destijds niet binnen. Voor de ontwikkeling van de applicatie werkt Amul samen met webwinkel Infibeam, dat ook verantwoordelijk wordt voor de last mile. Wanneer een consument een bestelling bij Amul plaatst, haalt Infibeam die op bij de distributeur en bezorgt het de melk thuis. âDe marges zijn kleinâ, aldus een bron tegenover Business Standard.
Worldline
Het is vanaf deze zomer in de meeste Belgische winkels mogelijk om met de smartphone te betalen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de SmartPay-oplossing van ontwikkelaar Worldline.Vorige week zijn 130 grote retailers uitgerust met deze betaaloplossing. De winkels van onder meer Krëfel, A.S.Adventure, Inno en een aantal filialen van Delhaize beschikken over de nieuwe technologie. In de komende maanden wordt de dienst ook uitgerold in de winkels van JBC, Quick, Decathlon, Menatam (Kitchen Market), Veritas en de resterende Delhaize-vestigingen.
Betaaloplossing SmartPay werkt op basis van de Bancontact-app, die toegankelijk is voor alle Belgische consumenten. Afrekenen vindt plaats door het scannen van een QR-code, die vervolgens alleen nog bevestigd hoeft te worden. Retailers kunnen de betaaloplossing integreren in samenwerking met Worldline. Activatie van SmartPay is gratis en de transactiekosten voor mobiel betalen zijn dezelfde als die voor het betalen via bankpas of creditcard.
Reacties 0