Retailcanon: Roland Kahn begint Coolcat

Retailcanon: Roland Kahn begint Coolcat

RetailTrends stelde drie jaar geleden ter gelegenheid van het honderdste nummer een retailcanon samen. Honderd hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse retailgeschiedenis passeerden de revue. De komende vier weken staat RetailWatching stil bij de honderd grootste retailgebeurtenissen in ons land, aangevuld met enkele belangrijke ontwikkelingen die na het samenstellen van de canon nog hebben plaatsgevonden. Vandaag deel tien, met onder meer Roland Kahn die zijn droom verwezenlijkt en Anton Dreesmann en Jaap Blokker die het retailpodium betreden.

Anton Dreesmann leidt V&D (1974)
Hij leest dagelijks twaalf kranten en wekelijks een paar boeken en is in zijn vrije tijd hoogleraar – enfin, niet bepaald een doorsnee retailer; sowieso is hij in alles niet doorsnee. De flamboyante kleinzoon van één der oprichters van Vroom & Dreesmann smeedt de diverse, vrij zelfstandig opererende V&D-winkels aaneen tot een grote, efficiënte keten. En hij koopt zich verder wild, van uitzendbureaus tot banken.

Aldi komt naar Nederland (1975)
Dat wil zeggen, Aldi Nord, want de broers die de Duitse discounter in 1946 hebben opgericht hebben hun bedrijf verdeeld in een noordelijke en zuidelijke tak (maar als er met leveranciers moet worden onderhandeld is er ineens maar één Aldi) en Nederland valt onder de noordelijke tak. De formule staat bekend om beperkt assortiment, lage prijzen, deels verkoop vanuit dozen, zo weinig mogelijk personeel, zo laag mogelijke salarissen en zo weinig mogelijk inspraak. Ook wel bekend als Het Pruisische Model. Een wel heel andere wereld dan die van Albert Heijn.

Kruidvat ziet levenslicht (1975)
De tot dan toe wat stoffige drogisterijbranche wordt geconfronteerd met een nieuwe succesformule: binnen acht jaar tijd staan er namelijk al honderd Kruidvatwinkels in het land. Het succes is simpel te verklaren: niet stoffig, tamelijk verrassend assortiment en bovenal goedkoop. Inmiddels telt Nederland ruim achthonderd vestigingen en is de keten in handen van de multinational Hutchison Whamoa uit Hongkong. En, oh ja, de keten verwerft nationale faam met de verkoop van branchevreemde producten als cd’s en romans.

Roland Kahn start Coolcat (1976)
Roland Kahn begint met zijn droom aan de Amsterdamse Nieuwendijk. Inmiddels telt de keten 130 vestigingen en is onderdeel van Excellent Retail Brands, waar ook America Today, Wonder Woman en, tot het faillissement deze maand, MS Mode toe behoren. De tweede generatie (de zonen van Kahn) is inmiddels werkzaam in het bedrijf, maar Kahn staat zelf nog grotendeels aan het roer.

Jaap Blokker wordt de baas van Blokker (1976)
Als 12-jarige begint hij in de Blokkerwinkel, gerund door zijn vader. Als hij overlijdt, in 2011, laat hij een ruim 2900 winkels tellend concern achter. En een reputatie: hard, recht door zee, rechts. Interviews geeft hij nooit. Wel haalt hij jaarlijks de publiciteit met zijn voorwoord in het jaarverslag. Waarin hij onder meer meldt dat de meeste winkeldieven een allochtone achtergrond hebben en zich woedend maakt over topbestuurders die er een zooitje van hebben gemaakt en toch een smak geld meekrijgen. Hij is een van onze beste retailers ooit, samen met Albert Heijn (de kleinzoon van) en Anton Dreesmann (idem). En eigenlijk best een aardige man, maar dat houdt hij liever geheim.

Nederland krijgt zijn koopavond (1976)
Een herziene winkelsluitingswet wordt aangenomen. Naast de reguliere winkeltijden kunnen gemeentes op een vastgestelde dag van de week, te weten donderdag of vrijdag, de poorten tot 21.00 uur open houden. De koopavond doet wonderen met de omzet. Iets dat anno 2016 niet altijd meer geldt.


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in