Retailcanon: Rituals wordt gelanceerd

Retailcanon: Rituals wordt gelanceerd

RetailTrends stelde drie jaar geleden ter gelegenheid van het honderdste nummer een retailcanon samen. Honderd hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse retailgeschiedenis passeerden de revue. De komende vier weken staat RetailWatching stil bij de honderd grootste retailgebeurtenissen in ons land, aangevuld met enkele belangrijke ontwikkelingen die na het samenstellen van de canon nog hebben plaatsgevonden. Vandaag deel vijftien, met onder meer de start van Rituals en het vertrek van Marks & Spencer.

Daniel Ropers treedt in dienst van van bol.com (2000)
Nog in dienst van het prestigieuze consultancybureau McKinsey komt Ropers in contact met iemand van de Duitse uitgeverij Bertelsmann die ‘iets met online winkelen’ wil gaan doen maar ‘niet weet hoe’. Ropers weet dat evenmin, nauwelijks iemand die dat dan weet, maar hij mag bol.com leiden om te ontdekken – met vallen en opstaan – hoe dat moet, online retail. Dankzij slimme marketing, slimme logistiek en bovenal slimme IT-architectuur is bol.com onder Ropers’ leiding uitgegroeid tot ’s lands meest succesvolle online winkel. En Daniel Ropers zelf tot ’s lands beste retailer van dit moment.

Zara opent eerste Nederlandse winkel (2000)
De formule van het in het Spaanse La Coruña gevestigde Inditex heeft zich behalve in redelijk hippe en redelijk betaalbare kleding in nog wat anders gespecialiseerd: razendsnelle productielijnen. Als het moet, is productietijd van designtafel tot en met winkel slechts twee weken. Waardoor Zara op elke opkomende trend kan inspelen én waardoor ze danig bespaart op het voorraadbeheer. Zo is oprichter en eigenaar Amancio Ortega Gaona de rijkste mens van Europa geworden, met een geschat vermogen van 57 miljard.

De eerste online prijsvergelijkers doen hun intrede (2000)
En worden een redelijke plaag, vooral voor de traditionele retail. Een van de eerste is deprijslijst.nl dat productprijzen van supermarktketens naast elkaar legt. Een paar jaar later vindt menig consument het heel normaal om eerst een winkel binnen te treden om, pakweg, zich eens goed te laten informeren over wasmachines. Waarna de consument thuis op de computer gaat bekijken waar zijn favoriete wasmachine het goedkoopst te verkrijgen is – doorgaans bij een webshop.

Rituals wordt gelanceerd (2000)
De van Unilever afkomstige Raymond Cloosterman heeft een droom: zijn eigen onderneming beginnen. Een onderneming die cosmetica verkoopt (van eigen makelij) maar wel op zo’n manier dat er binnen de winkels volop sprake is van, jawel, beleving. Hij slaagt er als een van de eersten in om ook werkelijk klanten te trekken middels winkelbeleving: mooie, fijne zaken, waar je van alles en nog wat kunt testen en waar de klant koning is. Inmiddels telt Rituals meer dan vierhonderd winkels verspreid over 24 landen. En oh ja, geheel terzijde, maar misschien ook niet: zijn vrouw is Colette Cloosterman-Van Eerd, lid van de familie Van Eerd en lid van de Raad van Bestuur van Jumbo. Samen vormen zij zogezegd ’s lands meest klantgerichte echtpaar.

Marks & Spencer vertrekt (2001)
Het is een van de bekendste Britse instituten, zelfs Margareth Thatcher was vaste afnemer van M&S-onderbroeken en -beha’s. Wellicht is dat de reden dat het Nederlandse succes uitblijft. Een andere reden is dat het concern internationaal in zeer zwaar weer verkeert en sowieso van een flink aantal winkels af moet. In elk geval: de zaken in Amsterdam en Den Haag worden gesloten. In 2013 waagde de keten een nieuwe poging onder leiding van ‘Dutchman’ Marc Bolland.