RetailTrends stelde drie jaar geleden ter gelegenheid van het honderdste nummer een retailcanon samen. Honderd hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse retailgeschiedenis passeerden de revue. De komende vier weken staat RetailWatching stil bij de honderd grootste retailgebeurtenissen in ons land, aangevuld met enkele belangrijke ontwikkelingen die na het samenstellen van de canon nog hebben plaatsgevonden. Vandaag het twintigste en laatste deel, met onder meer het faillissement van V&D en de problemen bij Blokker. Met de ontwikkelingen en gebeurtenissen van de laatste drie jaar, is de retailtijdlijn van 1818 tot en met 2015 compleet.
Recordaantal faillissementen (2013)
Volgens cijfers van het CBS ging in 2013 twintig procent meer winkelbedrijven op de fles dan in 2012, het vorige recordjaar. Onder meer Free Record Shop, Schoenenreus, Marlies Dekkers en Steppin’ Out gingen onderuit. Het bleken niet de laatste en ook zeker niet de grootste retailnamen het faillissement moesten aanvragen. Halfords, Mexx, Polare, Miss Etam, opnieuw Schoenenreus, Dixons, DA, Macintosh, Perry Sport en Aktiesport, V&D en MS Mode: zomaar wat namen die nog na recordjaar 2013 zouden volgen.
De opmars van Lidl (2013)
De Duitse discountsupermarkt ziet zijn marktaandeel en aantal klanten in ons land alsmaar stijgen. Andere spelers proberen Lidl bij te benen, maar dat is niet eenvoudig. Vooral Albert Heijn lijdt onder de stevige groei van de discounter. Het verbeterde imago werpt zijn vruchten af. Lidl geldt niet langer als een pure discountformule. Het aanbod is daar te breed voor, terwijl ook het aanbod in groenten en fruit van hoogwaardige kwaliteit is. Pas in augustus 2015 wordt voor het eerst wat marktaandeel ingeleverd. Dat ligt dan al rond de tien procent. Inmiddels maakt Lidl een voorzichtig begin met e-commerce in ons land.
Amazon landt in Nederland (2014)
Na maandenlange geruchten over de komst van de e-commercegigant naar ons land, is het op 12 november zo ver. Amazon.nl ziet het levenslicht, vooralsnog alleen voor de verkoop van e-books. Twee jaar later is er nog weinig aan de website veranderd. E-books en e-readers, meer smaken zijn er niet, evenmin als concrete plannen om daar verandering in te brengen. En dus kan de geruchtenstroom weer rustig verdergaan. Amazon zou grond zoeken voor een distributiecentrum in Nederland. Amazon zou hier personeel werven. De recente vertaling van Amazon.de naar het Nederlands toont in ieder geval aan dat de webwinkelreus de Nederlandse consument in het vizier heeft.
Radicale transformatie van Blokker (2014)
Sinds de opening van de eerste winkel in 1896 tot aan 2014 weet Blokker geld te verdienen. Maar ook het stabiele familiebedrijf blijkt niet ongevoelig voor de economische crisis en het veranderd consumentengedrag. Als er voor het eerst in zijn bestaan rode cijfers worden geschreven grijpt Blokker Holding in. Alle winkelketens gaan op de schop, waarbij formules als Bart Smit en Cook & Co zelfs uit het straatbeeld verdwijnen. Bovendien komt er meer focus op de online verkopen, waarvoor de aparte bedrijfstak Nextail wordt opgezet.
De komst van de Retailagenda (2015)
Door het grote aantal faillissementen en de groeiende leegstand krijgt ook de politiek de problematiek in retail onder ogen. In oktober 2014 neemt minister Kamp van Economische Zaken het initiatief om samen met marktpartijen en overheden een Retailagenda op te stellen. Een agenda die er volgens Kamp voor moet zorgen dat de detailhandel in Nederland ‘een mooie toekomst tegemoet gaat’. In maart 2015 wordt de Retailagenda gepresenteerd: twintig concrete actiepunten die variëren van efficiënte logistiek tot het bevorderen van omnichannel vaardigheden en van het bevorderen van nieuwe concepten tot een vermindering van de regeldruk.
V&D failliet (2015)
Op de laatste dag van 2015 gebeurt het onvermijdelijke: V&D wordt failliet verklaard. Sun Capital trekt de stekker uit de 128 jaar oude warenhuisketen, die jarenlang alleen maar rode cijfers schreef. De eigenaar is niet langer bereid de bestaande financiering voort te zetten en het liquiditeitstekort aan te vullen. Roland Kahn probeert nog in allerijl een doorstart te realiseren, maar moet toekijken hoe het Canadese Hudson’s Bay er uiteindelijk met de mooiste locaties vandoor gaat. De oprichter van Coolcat koopt wel de merkrechten, om V&D samen met voormalig HEMA-topman Ronald van Zetten online nieuw leven in te blazen.
Reacties 0