​Supermarkten wijzen naar consument om voedselverspilling

​Supermarkten wijzen naar consument om voedselverspilling

Tachtig procent van de Nederlandse supermarktketens vindt dat de consument de grootste verantwoordelijkheid draagt bij het terugdringen van voedselverspilling. Dat blijkt uit enquête in het septembernummer van RetailTrends, die door tien van de vijftien grootste supermarktketens is ingevuld.

Zeven op de tien supermarkten geeft aan dat zij zelf ook een belangrijke rol spelen in de strijd tegen voedselverspilling. In ons land wordt zo’n 4,4 miljard euro aan voedsel verspild, waarbij de retailbranche voor zeven procent verantwoordelijk zou zijn. Consumenten zijn goed voor ongeveer de helft van het ‘afval’, wat neerkomt op veertien procent van de boodschappen.

Een meerderheid van de supermarktketens noemt voedselverspilling een belangrijk thema binnen de organisatie en gaat de komende jaren daar meer in investeren. De helft van de ketens wil die inspanningen terugverdienen.

Verschillende supermarktketens hebben de afgelopen jaren geprobeerd voedselverspilling bij de consument terug te dringen. Zo deelde Albert Heijn portiemaatbekers voor rijst en pasta uit en gaf Plus tips en tricks op zijn zuivelpakken. Het gevaar van dit soort acties is dat het een middel is om een vinkje te zetten bij voedselverspilling, zegt medeoprichter Chantal Engelen van Kromkommer. “Het mat niet de reden zijn dat het probleem niet écht wordt aangepakt.”

De verantwoordelijk van de supermarkt gaat volgens haar verder dan deze tools en tips. Zo pleit ze voor het verwijderen van de steeds vaker voorkomende, maar niet verplichte t.h.t.-data op verse groenten en fruit of het verkleinen van verpakkingen en het verminderen van aanbiedingen waarbij consumenten worden aangezet tot het kopen van grote hoeveelheden. “En ja, die dingen zijn nou juist zo lastig. Want een supermarkt is er niet bij gebaat als mensen minder kopen of minder shoppen, terwijl dat uiteindelijk wel het resultaat zou moeten zijn als we voedselverspilling willen terugdringen.”

In het septembernummer van RetailTrends gaan ook Plus, het CBL en Instock in op het terugdringen van voedselverspilling. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!