De gemeente Den Haag heeft samen met zestien publiek en private partners het initiatief genomen voor de Retailinnovatie-agenda. Samen met Roermond gaat de gemeente dienen als âliving labâ, waarbij in de praktijk wordt getest wat in een winkelomgeving wel of niet werkt.
Innovatie is hard nodig om retailers en winkelgebieden toekomstbestendig te maken, stelt wethouder Karsten Klein. Naast Den Haag en Roermond kunnen ook andere deelnemende gemeenten als retaillab fungeren. âHierbij valt te denken aan het ontwikkelen van nieuwe retailconcepten en businessmodellen, maar ook aan het verbeteren van ICT, online vindbaarheid en marketingâ, stelt Klein.
De landelijke Retailinnovatie-agenda wordt als 21e afspraak toegevoegd aan de Retailagenda en heeft een looptijd van minimaal drie jaar. Het programma bestaat uit vijf onderdelen, waaronder het realiseren en zichtbaar maken van innovaties in winkels, winkelgebieden en online. Verder draait het om het vergroten van kennis en vaardigheden onder retailers, werknemers en specialisten met behulp van nieuwe tools.
De Retailinnovatie-agenda werd woensdag ondertekend in het bijzijn van minister Henk Kamp van Economische Zaken. Onder meer INretail, Q&A, Shoeby en Thuiswinkel.org werken eraan mee. âHet retaillandschap bestaat natuurlijk niet alleen uit stenenâ, stelt Kamp. âOm in te kunnen spelen op de veranderende wensen van de consument en de retail toekomstbestendig te maken, is innovatie nodig.â
Lees op RetailWatching meer over de afspraken die zijn gemaakt rond de Retailagenda. RetailTrends Media en Vastgoedjournaal organiseren op 10 november het Jaarcongres RetailAgenda, waar onder meer de nieuwe afspraken zullen worden belicht. Ook zullen directeuren van onder meer Euretco en Ahold er hun visie geven op de retailvastgoedmarkt. Klik hier voor meer informatie over het event.
Reacties 0