Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Rekub, Bol.com en Reclamefolder.
Rekub
Apps om voedselverspilling tegen te gaan, we zien ze steeds meer. De Nederlandse startup NoFoodWasted focust zich daarbij vooral op consumenten. Nu is er een Vlaamse tegenhanger, Rekub, die ook retailers mee wil krijgen. Lokale handelaars kunnen de applicatie gebruiken om hun overschotten tegen een lagere prijs aan te bieden. Consumenten die app gebruiken kunnen dat weer zien, en zo hun slag slaan.
De oprichters hopen met de app het bewustzijn rond voedselverspilling te vergroten. "Tegelijkertijd leert de consument met engagement langs deze weg nieuwe winkels kennen", zeggen zij tegen De Standaard. Rekub is al te gebruiken in Antwerpen en wordt binnenkort uitgerold naar Gent en Brussel.
Bol.com
De grootste webwinkel van Nederland heeft zijn app uitgebreid met pushnotificaties. Gebruikers kunnen die via de menuknop in- of uitschakelen en dat per type bericht beslissen. Bol.com stuurt notificaties met dagaanbiedingen, voordeel- of winacties en informatie over bestellingen. Ook heeft de etailer verlanglijstjes toegevoegd aan zijn applicatie. Het is mogelijk meerdere lijstjes aan te maken en die verschillende namen te geven.
De laatste aanpassing: de bol.com-app is nu ook in liggende modus te gebruiken. Een derde van het verkeer naar bol.com is inmiddels afkomstig via smartphones, wat de webwinkel ertoe brengt de app regelmatig onder handen te nemen. Zo werd eerder dit jaar betalen met vingerafdruk ingevoerd en werden ook chatmogelijkheden â zowel met een bot als een medewerker â dit jaar aan de applicatie toegevoegd.
Reclamefolder
Een nieuw design, nieuwe functies en verbetering van de oude functies. De app van Reclamefolder gooit er een behoorlijke update tegenaan. De opmaak is strakker gemaakt en een nieuwe indeling maakt het voor gebruikers makkelijk om snel tussen verschillende folders te switchen. Verder is de mogelijkheid om lijstjes van aanbiedingen uit de verschillende folders te maken, om de kortingsjacht langs de verschillende winkels zorgvuldig te kunnen plannen.
Aanbiedingen kunnen direct gedeeld worden met vrienden en, indien online beschikbaar bij de aanbieder, ook meteen besteld. Tot slot is het tabblad âkortingâ aangevuld met de klantenkaarten van verschillende retailers, terwijl daar eerder alleen de kortingsbonnen van verschillende retailers stonden.
Reacties 0