​Snelgroeiend Suitsupply belandt in het rood

​Snelgroeiend Suitsupply belandt in het rood

Suitsupply heeft zijn omzet vorig jaar met bijna 39 procent zien stijgen tot 173,4 miljoen euro. De winst van drie miljoen euro van een jaar eerder werd echter ingeruild voor een verlies van ruim zes ton. Dat blijkt uit het jaarverslag, dat de mannenmodeketen vorige maand heeft gedeponeerd.

Suitsupply zag zijn like-for-like verkopen vorig jaar met 31 procent toenemen. De keten groeit met name hard in de Verenigde Staten, waar sinds vorig jaar de meeste omzet vandaan komt. Waar de thuismarkt goed is voor 52 miljoen euro, kwam de omzet in de VS uit op 66 miljoen euro. De Amerikaanse winkelomzet nam met 46 procent toe.

De Nederlandse retailer zag de verkopen in zijn webwinkel met liefst 68 procent toenemen. Het online omzetaandeel bedraagt inmiddels zeventien procent.

De omzetgroei heeft ook geleid tot een hoger operationeel resultaat. De ebitda nam toe van 4,8 naar 7,9 miljoen euro. Dat er toch rode cijfers geschreven worden komt met name door de herfinanciering van het bedrijf van Fokke de Jong. De schulden zijn toegenomen van 29 naar 81 miljoen euro, voornamelijk bestaande uit bankleningen. Suitsupply moet daardoor meer rente betalen, waardoor de retailer onder de streep in het rood is beland.

De Jong liet eerder tegenover Quote al weten dat het verlies van Suitsupply het gevolg is van 'fiscale optimalisatie'. "Het is totaal niet relevant om de prestaties van de onderneming te beoordelen."

Suitsupply telde eind vorig jaar 64 winkels, waarvan er zes door franchisenemers worden gerund. Voor dit jaar wordt een verdere groei van het winkelbestand verwacht, evenals groeiende like-for-like en omzetcijfers. De focus ligt daarnaast op het lanceren van innovatieve projecten om concurrentievoordeel te behouden. Suitsupply introduceerde dit jaar onder meer al een personalshoppingdienst.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!