Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, McDonaldâs en Omoda.
Amazon Rapids
Amazon heeft een abonnementsdienst voor kinderverhalen gelanceerd in de vorm van een app. Daarin verschijnen elke maand nieuwe verhalen die als chatberichten worden gepresenteerd. Amazon Rapids, zoals de app heet, beschikt over verhalen waarin karakters bericht voor bericht met elkaar chatten en die kinderen kunnen meelezen. Ze kunnen kiezen uit verschillende verhalen in categorieën als avontuur, humor, science fiction en sport. Het gaat daarbij om korte verhalen, die ze bijvoorbeeld tijdens het wachten op de bus kunnen lezen.
De Amerikaanse etailer zegt zich met de nieuwe app op een speelse manier te rechten op lezende kinderen. Veel kinderen gebruiken volgens Amazon al mobiele telefoons om met vrienden en familie te chatten. De nieuwe dienst kost ouders vooralsnog 2,99 dollar per maand en is alleen in de Verenigde Staten beschikbaar.
McDonaldâs
Managing director Manu Steijaert van McDonaldâs Nederland kondigde het eerder dit jaar al aan in RetailTrends: je kan binnenkort ook vanuit de app fastfood bestellen. Zijn verwachting is inmiddels bevestigd vanuit het Amerikaanse hoofdkantoor, dat laat weten dat de eerste consumenten vanaf volgend jaar kunnen bestellen en betalen vanaf hun smartphone. In 2018 moet de optie in twintig- tot 25 duizend restaurants wereldwijd beschikbaar zijn
De functie wordt als eerste getest in de Verenigde Staten, Canada, Australië, Groot-Brittannië en Frankrijk. Via de app van de fastfoodketen kunnen gebruikers een bestelling kiezen en betalen, waarna ze die bij een vestiging kunnen ophalen. Net als met de vele kiosken die inmiddels bij McDonaldâs te vinden zijn, hoeven ze zo niet meer in de rij voor de counter te staan. De stap naar thuisbezorgen komt met de lancering van de bestelapp opeens heel dichtbij. âOf we de bestelling dan ook thuis brengen, zouden we kunnen overwegenâ, liet Steijaert al weten. Hij hoopt dat gebruikers van de app straks ook thuis producten kunnen personaliseren.
Omoda
Omoda ziet het aantal mobiele bezoekers flink stijgen, maar een app ontbrak nog in zijn omnichannelstrategie. Die cirkel is nu echter rond, stelt de schoenenketen. âEen goede tijd om een shopping app te lanceren, nu alles draait om mobile first.â De app moet shoppen via de mobiele telefoon eenvoudiger maken, onder meer dankzij een zeldzame in-app betaaloplossing.
De app is uitgerust met functionaliteiten die zowel online als in de winkels te gebruiken zijn. Gebruikers kunnen de winkelvoorraad checken en reserveren, snel contact opnemen met de klantenservice, een favorietenlijst maken en een inzicht krijgen in hun persoonlijke Club-Omoda-account. Verder is de app voorzien van een store locator en scanfunctie voor in de winkel. De app is vooralsnog alleen voor de Nederlandse markt bestemd. Na een succesvolle uitrol wordt ook een Belgische variant uitgebracht.
Reacties 0