Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Picnic, Bpost en Expiry.
Picnic
Boodschappen doen met een visuele beperking valt niet mee. Online boodschappen doen al helemaal niet, want geen medewerkers die je kunnen vertellen of je nou wel de halfvolle in plaats van de volle melk hebt aangetikt. Picnic biedt uitkomst met zijn speciale, aangepaste app voor blinden en slechtzienden. De applicatie is door Picnics eigen iOS-developers ontworpen, in samenwerking met eigen klanten die zelf blind zijn.
Een klant van de onlinesuper droeg ideeën aan om de app toegankelijker te maken voor blinden en slechtzienden. Op basis daarvan zijn de developers aan de slag gegaan. Uit recent onderzoek van expertisecentrum Accessibility bleek dat de toegankelijkheid van mobiele apps te wensen overliet. âIk denk dat deze app ook voor de doelgroep blinden en slechtzienden erg interessant kan zijnâ, reageert onderzoeker Ron Beenen van Accessibility op Picnics vernieuwde app.
Bpost
Tussen de pogingen om PostNL over te nemen door, wist het Belgische Bpost tijd te vinden om een app uit te brengen. Bringr is een dienst waarmee iedereen pakketbezorger kan worden, een soort Uber voor pakketjes. Wie iets te versturen heeft, kan via de app een chauffeur in de buurt zoeken, die daar een vergoeding voor krijgt.
Gebruikers kunnen zelf aangeven wanneer ze inzetbaar zijn en of ze in een gewone auto of een busje rondrijden. Bringr-gebruikers kunnen chauffeurs ook beoordelen. De app werkt voorlopig alleen in Antwerpen, Gent en Brussel.
Expiry
Nog een voedselverspillingsapp? Jawel, ze schieten nu echt als paddenstoelen uit de grond. Expiry richt zich daarbij op de consument, die eraan wordt herinnerd om producten waarvan de houdbaarheidsdatum binnenkort verloopt te gebruiken. De app is gekoppeld aan de loyaliteitskaart van de supermarkt, die de al gedane aankopen registreert. Ook stuurt de kaart de houdbaarheidsdatum van die producten naar de app.
Als de producten in de (koel)kast bijna over hun houdbaarheidsdatum heen zijn, geeft Expiry een seintje. Ook krijgt de consument suggesties voor wat zij met die producten zouden kunnen doen. Eén nadeel: de app is nog niet in de praktijk gebracht. Maar hij heeft wel gewonnen bij de wedstrijd Challange Circulair Zuid-Holland. Als beloning gaan de provincie, Natuur- en Milieufederatie en het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability bedenker Wouter Kok helpen bij de realisatie van zijn app.
Reacties 0