Bij de werving van personeel kijkt een werkgever van oudsher naar de functie-eisen en in hoeverre een potentiële werknemer daaraan voldoet. Die tijd is niet meer en zeker niet als je IT-specialisten nodig hebt, weet Ernst Schipper, expert op het gebied van employer branding. Hij begeleidde onder andere Booking.com en FrieslandCampina bij het vormgeven van hun employer branding-strategie. “Bij inhoudelijk schaarse groepen moet je iets te bieden hebben. Waarom zou iemand voor jouw organisatie kiezen als er nog tien anderen in de rij staan? Employer branding is knipogen naar de juiste mensen, recruitment is het aanzoek doen.”
Schipper geeft zes tips om je aantrekkingskracht op techspecialisten te vergroten:
1. Wees duidelijk en eerlijk over wie je bent en wat je kunt bieden. Praat hiervoor met je topwerknemers. Waarom werken ze hier? En waarom zijn ze er nog steeds? Het neusje van de zalm is snel verveeld, dus wat houdt hen binnen? Dat zijn je usp’s.
2. Gebruik de input van de besten van de besten om je kernwaarden samen te vatten. Kies positieve bewoordingen. Is de cultuur bureaucratisch? Zeg dan in je vacature dat je doorzetters zoekt.
3. Wek interesse. Organiseer vakinhoudelijk relevante events, plaats blogs op onlineplatforms voor dataspecialisten. Op die manier begint je flirt.
4. Kijk naar de immateriële zaken. Hoe sociaal is je organisatie? Kun je een prettige werkomgeving bieden op een inspirerende plek? Onderschat de invloed van deze factoren niet, die is namelijk groot. Zeker als een kandidaat kieskeurig kan zijn.
5. Het aanbod van data-experts op de arbeidsmarkt is schaars. Kies dus voor redcarpet recruitment waarbij je alle mogelijke hobbels in het recruitmentproces weghaalt. Wat maakt dat iemand voor jouw organisatie kiest als hij ook in Silicon Valley aan de slag kan? Booking.com bijvoorbeeld haalt zijn techneuten van over de hele wereld naar Amsterdam door de stad te promoten, via video’s over het dagelijks leven van verschillende typen werknemers, van een single tot iemand met een gezin.
6. Trek de aandacht door relevantie. Een organisatie die een aantal SAP-consultants zocht, parkeerde een grote truck in hun straat met de tekst ‘Wij zoeken de beste SAP-consultant van Nederland’. Daarna volgde een uitnodiging in de brievenbus om al dan niet kennis te maken.
Technische kennis en kunde worden alsmaar belangrijker nu retailen steeds meer digital en datagedreven is. Het aanbod op de arbeidsmarkt is in dit opzicht echter schaars. Hoe halen bol.com en Nextail de juiste mensen binnen en hoe wordt het gat tussen vraag en aanbod kleiner? Lees het in het novembernummer van RetailTrends.
Reacties 0