Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Papa John’s, Wayfair en Uber.
Amazon
De term t-commerce is al een tijdje in omloop, maar heel gangbaar is die nog niet. Het aantal mensen dat via zijn televisie winkelt (en dan niet via Tommy Teleshopping) is nog niet bijster groot. Amazon probeert daar nu verandering in te brengen met de introductie van een nieuwe app voor de Apple TV.
Gebruikers van de app kunnen door het productaanbod van Amazon browsen en producten zoeken met stemopdrachten. Verder kunnen ze video’s van Amazon en andere verkopers via het platform bekijken. Ook zijn er recensies, gerelateerde producten te zien en is het mogelijk om een boodschappenlijstje te maken. Aankopen doen is voorlopig alleen weggelegd voor leden van Amazon Prime, de abonnementsdienst van de Amerikaanse etailer. Gebruikers die inloggen kunnen aankopen toevoegen aan het winkelmandje, om die met hun viercijferige code te bevestigen.
Dunkin’ Donuts
Dunkin’ Donuts doet een test met het brengen van mobiele bestellingen naar de auto van de klant. De nieuwe optie in de app is naar eigen zeggen geïnspireerd op het succes van de drive-thru's. Die kunnen echter niet bij iedere vestiging even makkelijk worden gebouwd, bijvoorbeeld omdat ze in een winkelstraat zitten. Met de bezorging op straat wil Dunkin’ Donuts de drive-thru imiteren, zonder de benodigde infrastructuur.
De optie is vooralsnog alleen beschikbaar voor deelnemers aan het loyaliteitsprogramma van de keten. Als de nieuwe optie een succes is, wordt die mogelijk breder uitgerold. Dunkin’ Donuts heeft zijn app recent al op verschillende vlakken vernieuwd. Zo is het voor gebruikers sinds kort mogelijk om aankopen te doen en cadeaukaarten te versturen via iMessage.
Wayfair
Het is niet voor het eerst dat Wayfair een notering in de appdate heeft. Zo kocht de retailer recent de mobiele chatapplicatie Trumpit om de interactie met klanten te verbeteren en was niet veel eerder de Patio Playground-app uitgebracht, waarmee consumenten in een digitale buitenwereld aan de slag konden met meubels van de online meubelwinkel. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun eigen achtertuin inrichten met behulp van de app. Met de introductie van WayfairView wordt augmented reality nu ook in huis gebruikt.
Wayfair heeft voor de lancering zijn catalogus gedigitaliseerd via 3d-scanning. Door het gebruik van de Tango-technologie van Google, kunnen gebruikers al die producten nu op ware grootte in elke willekeurige kamer plaatsen. Bovendien zijn de producten eenvoudig te verplaatsen en roteren, om verschillende opties te kunnen bekijken. Eén grote maar: ze moeten daarvoor wel over de smartphone Lenovo PHAB2 Pro beschikken.
Reacties 0