​Tuunte kan systeem niet veranderen: ‘We zijn geen marktregisseur’

Tuunte hoopt met het schrappen van de uitverkoop ‘het denken’ in de modebranche te veranderen. Het systeem veranderen kan de modeketen niet, zegt directeur Louis van Andel tegenover Omroep Gelderland. Daarvoor zijn te veel internationale spelers, stelt hij. “We zijn geen marktregisseur.”

Waar andere modezaken een uitverkoop houden, adverteert Tuunte niet met kortingen. De modeketen is van mening dat de waarde in de producten en medewerkers zit, waar goed over is nagedacht. “De prijs wordt niet bepaald door onze buren die wel sale hebben”, aldus Van Andel.

Hij weet nog niet in hoeverre het schrappen van de uitverkoopperiode omzet kost. “Dat moeten we ontdekken. Het kan zijn dat we ons in de vingers snijden”, zegt hij daarover. “Natuurlijk moeten we wel commercieel blijven denken.”

Er is lef nodig om te veranderen en dat is volgens Van Andel ‘best zwaar’. Hij liet in het novembernummer van RetailTrends al weten het leuk te vinden dat veel ondernemers het met hem eens zijn. “Alleen vanuit de ketens blijft het erg stil. In de huidige kledingbranche durven weinig mensen hun nek uit te steken. Er wordt vooral gewacht op wat de ander doet.”

Directeur Jan Meerman van INretail stelde in september al dat niemand 'uit het systeem durft te stappen'. "Ons businessmodel is hartstikke failliet", stelde hij destijds. Lees in het jaaroverzicht op RetailWatching meer over het failliet van de modebranche.

RetailTrends