De markt voor ‘routinematig eten’ en boodschappen doen zal licht krimpen. Vooral online foodaanbieders zullen daarvan profiteren, stelt FoodService Instituut Nederland in een onderzoek.
De koopmotieven ‘gemak’ en beleving’ winnen terrein, verwacht FSIN. Die markten zijn nu nog goed voor respectievelijk 13,5 en 15,3 miljard euro en groeien tot 2025 naar 19,9 en 20,4 miljard. Het toenemende belang van gemak is volgens het FSIN vooral goed te zien aan de groei van bezorgservices. Die markt is in 2016 met achttien procent gegroeid tot 710 miljoen euro.
Verder is buitenshuis eten en drinken vorig jaar met 4,5 procent gegroeid. Jongeren tussen achttien en 36 jaar eten het vaakst buiten de deur. “Zij kopen en eten overal, net zo goed in de supermarkt als in het hippe restaurant of tussenvormen daarvan”, aldus FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. De vervaging tussen foodretail en foodservice zal daarom nog flink groeien, verwacht hij.
Reacties 0