Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Gap, Earni en HEMA.
Gap
Gap werkt aan een app die gebruikers kleding laat passen met behulp van augmented reality. De zogenoemde DressingRoom is vorige week geïntroduceerd op de technologiebeurs CES in Las Vegas. De app is ontwikkeld met Avametric, een bureau dat 3d-visualisaties maakt voor modemerken en Google. Het nieuwe initiatief bevindt zich nog in de pilotfase en wordt aan het eind van deze maand geïntroduceerd voor toestellen die van het platform Google Tango gebruikmaken.
Om kleding via augmented reality te passen moeten gebruikers van de app een stijl selecteren, waarin ze geïnteresseerd zijn. Vervolgens kunnen ze uit vijf lichaamstypen kiezen om de kleding op te passen. Het bestellen van het item kan in een paar klikken.
Earni
Wat is het geheime wapen van zelfstandig winkeliers in hun concurrentiestrijd tegen grootmachten in de winkelstraat? Een gezamenlijke spaarmunt, vindt de Drentse ondernemer Jan Huzen, die onlangs die app Geldt lanceerde. De ontwikkelaars van Earni lijken het daarmee eens. Ook zij komen met een app die de lokale winkeliers een steun in de rug moet geven.
Via beacons worden klanten beloond met punten als ze een winkel hebben bezocht. Punten die ze kunnen inwisselen voor korting op aanbiedingen bij winkels die bij Earni zijn aangesloten. Of zoals de uitlegvideo het verwoordt: âHoe meer winkels je bezoekt, hoe sneller je spaart voor die speciale, leuke actie bij jou in de buurtâ. Earni is deze maand in diverse gemeenten gelanceerd, waaronder in Nunspeet, Elburg en Harderwijk.
HEMA
HEMA heeft maandag dan eindelijk een eigen spaarprogramma gelanceerd, met bijbehorende klantenpas en app. Klanten krijgen nadat ze zich online hebben geregistreerd per uitgegeven euro een punt, die ze uiteindelijk kunnen inruilen voor kortingsvouchers. HEMA investeert flink in het werven van leden voor zijn nieuwe spaarprogramma, dat de naam 'meer HEMA' draagt. Zo krijgt de aanmelder 25 welkomstpunten, de helft van de benodigde punten voor de eerste voucher, en een gratis tompouce op zijn verjaardag. Iedereen die zich voor april registreert krijgt bovendien vijf euro korting.
De kassascanners in alle 550 filialen zijn vervangen, zodat ze codes op smartphones kunnen herkennen. HEMA wil het loyaliteitsprogramma vanaf volgend jaar uitrollen naar het buitenland, om door te groeien ânaar een internationaal loyaliteitsprogramma in alle gevestigde landenâ. De retailer hoopt met het spaarprogramma flink wat data te verzamelen. Concrete plannen om daar iets mee te doen, zijn er volgens head of CRM & promotions Michiel Mulder nog niet. âDe roadmap wel, maar de feitelijke invulling nog niet.â
Reacties 0