Picnic heeft in zijn huidige model geen plek voor impulsaankopen. Dit consumentengedrag heeft echter wel de aandacht van de app-only supermarkt, vertelt mobile tech lead Lars Lockefeer op de Webwinkel Vakdagen. “We denken erover na hoe we daar mee om moeten gaan.”
Lockefeer ziet dat supermarkten impulstafels hebben, die consumenten aanzet om bijvoorbeeld een reep chocolade mee te nemen die niet op hun boodschappenlijstje stond. “Wij geloven er echter niet in dat klanten meer moeten kopen dan ze eigenlijk willen”, aldus Lockefeer. Picnic wil volgens hem uitgroeien tot een persoonlijke assistent. “We willen klanten op een hulpvolle manier bijstaan en niet alleen voor eigen gewin”, stelt hij.
Concrete plannen om het gemis van impulsaankopen op te vangen, zijn er niet. Datzelfde geldt voor het opzetten van een samenwerking met receptenwebsites, zoals Albert Heijn onlangs met Smulweb deed. Lockefeer ziet de meerwaarde van het toevoegen van ingrediënten van recepten aan het boodschappenlijstje. “Maar we zijn een jong bedrijf en er zijn nog veel dingen die we willen, kunnen of moeten doen. We moeten onze battles kiezen.”
Picnic omarmt machine learning, om klanten te helpen bij het selecteren van herhaalaankopen. Waar ze voorheen de top veertig meest bestelde items en een lijst met laatst bestelde boodschappen te zien kregen, zet Picnic volgens Lockefeer sinds kort twaalf producten op een rij waarvan ‘we verwachten dat consumenten die willen bestellen’. Daarvoor is een algoritme opgesteld om bepaalde patronen te herkennen. De twaalf producten zijn via één druk op de knop in het boodschappenmandje te leggen.
Reacties 0