​Die Grenze omhelst vrije Europese markt

​Die Grenze omhelst vrije Europese markt

Parfummerken zijn niet blij met de handel van winkelketen Medikamente Die Grenze. Eigenaar Bert Hesselink omzeilt het reguliere inkoopkanaal door elders in Europa in te kopen, vertelt hij in het Algemeen Dagblad.

Medikamente Die Grenze telt negentien vestigingen aan de grensstreek van Duitsland, waaronder een pop-upwinkel in het voormalige warenhuis van V&D in Enschede. In de winkels worden onder meer goedkope drogisterijspullen, voeding en ‘rare dingen’ verkocht, vertelt Hesslink. “Mensen vinden het leuk om verrast te worden.”

De winkelketen bevindt zich ergens tussen Action, Kruidvat, DA en Douglas in, schat hij. Voor de verkoop van parfums klopte hij aan bij grote merken, maar kreeg hij naar eigen zeggen nul op het rekest. “Toen heb ik mijn eigen weg gezocht.”

De inkoper wijst erop dat merken die hier voor vijftig euro worden verkocht, in Griekenland voor twintig euro in de winkel staan. “Dat parfum uit die landen hier wordt verkocht, vinden fabrikanten niet leuk, plat gezegd.” Aanmaningen en dreigingen met boetes doen Hesselink niets, omdat in de Europese Unie vrijheid van goederen is. De Eu is er volgens hem juist voor om de prijzen laag te houden. “En ik doe dat heel goed. Ik zou een schouderklopje moeten hebben.”

Medikamente Die Grenze huurt het pand in Enschede tot november, wanneer de keten plaats moet maken voor Hudson’s Bay. Zo’n 75 procent van de klanten is volgens Hesselink afkomstig uit Duitsland.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends