​Chinese webwinkels steeds meer in trek

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 637 miljoen euro uitgegeven in buitenlandse webshops. Dat is een stijging van 24 procent ten opzichte van 2015, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.

De bestedingen in Chinese webwinkels zijn met bijna zestig procent gestegen tot 190 miljoen euro. Daarmee is China inmiddels goed voor dertig procent van de crossborderbestedingen, waar dat in 2015 nog geen kwart was. Duitsland neemt met vijftien procent de tweede plaats in, terwijl het aandeel van Groot-Brittannië veertien procent is.

De crossborderbestedingen waren net als in 2015 goed voor drie procent van de totale online uitgaven. De bestedingen aan producten zijn met 41 procent gestegen en nu goed voor zestig procent van het totaal. De uitgaven aan diensten groeiden met vijf procent een stuk zwakker. De groei binnen het segment ‘schoenen en lifestyle’ was met 125 procent het sterkst, een beeld dat overeenkomt met de totale Nederlandse onlinemarkt. Ook speelgoed en kleding lieten met 77 en 75 procent een sterke groei zien.

Consumenten worden steeds minder argwanend over Chinese webshops, verklaart Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen de groei. Met name voor goedkopere items waarvoor een snelle levering minder van belang is worden Chinese platforms volgens hem steeds meer omarmd.

RetailTrends