Appdate: In dit restaurant gaat alles per app

Appdate: In dit restaurant gaat alles per app

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Pinchos, Albert Heijn en Google.

Pinchos
Met Picnic hebben we al enige tijd een app-only supermarkt, maar binnenkort komt daar een app-only restaurant bij. De Zweedse keten Pinchos is daarvoor op zoek naar franchisenemers in ons land. Het is de eerste formule wereldwijd waarbij klanten in het restaurant bestellingen kunnen doorgeven via een app.

Alles gaat via de Pinchos-app: het reserveren, bestellen en het betalen. Ook helpt de applicatie met de routebeschrijving naar het restaurant. Bij het betalen sparen klanten gelijk punten, die bij het volgende bezoek kunnen worden ingewisseld. In Zweden heeft Pinchos inmiddels dertig vestigingen.

Albert Heijn
De afgelopen weken was het weer mogelijk om moestuintjes te sparen bij Albert Heijn. Die actie werd al eerder gehouden, maar uit onderzoek van Radar bleek dat de resultaten wisselend waren. Het in leven houden van de plantjes bleek nogal eens een lastige opgave. Om daar dit jaar wat bij te helpen, heeft AH een bijbehorende app gelanceerd.



De Moestuintje-app geeft achtergrondinformatie over de gewassen en tips voor het onderhouden van de plantjes. Als het tijd is om water te geven, krijgen gebruikers een melding, net als wanneer ze moeten verpotten. Gebruikers moeten daarvoor de plantjes die ze verzameld hebben invoeren. Alle meldingen en herinneringen worden in de app verzameld in een ‘takenlijst’. Fanatiekelingen kunnen ook een fotoboek van hun aanwinsten vullen in de app.

Google
Google voegt een nieuwe, shoppinggerelateerde functie toe voor zijn mobiele gebruikers van Google Images: ‘similar items’. Consumenten die via afbeeldingen zoeken op handtassen, zonnebrillen en schoenen krijgen productsuggesties voor vergelijkbare items van verschillende aanbieders te zien. Later moeten ook kleding en huis- en tuinproducten van deze functie worden voorzien.

Webwinkels kunnen in de nieuwe functie verschijnen door in hun metadata de naam van het product, afbeelding, prijs en valuta op te nemen. Het is onduidelijk of en hoe Google geld verdient aan zijn nieuwe functie. Similar items werkt vooralsnog in de Google Search-app en in de mobiele browser.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!