​HEMA op weg naar zwarte cijfers

HEMA heeft zijn omzet over 2016 met 4,7 procent zien toenemen tot 1,2 miljard euro, de hoogste jaaromzet ooit. De vergelijkbare omzet schoot met 5,5 procent omhoog ten opzichte van een jaar eerder. Het verlies liep tegelijkertijd terug van 72,5 naar 26,2 miljoen euro, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde jaarcijfers.

HEMA groeide naar eigen zeggen door vernieuwingen in het assortiment, hogere online verkopen, internationale groei en een sterk vierde kwartaal. In de laatste drie maanden van het jaar liep de omzet met 9,2 procent op. Het nettoverlies kwam uit op ‘slechts’ 0,3 miljoen euro.

Topman Tjeerd Jegen laat weten ‘erg tevreden’ te zijn over de prestaties in 2016. Zo trok HEMA volgens hem meer klanten, ging het marktaandeel omhoog en zijn de voorraden structureel afgebouwd. Jegen wijst daarnaast op onderzoek van GfK, waaruit blijkt dat HEMA is uitgegroeid tot marktleider in de Nederlandse kledingbranche.

“Internationaal blijven we doorgroeien”, vervolgt Jegen. Zowel de omzet in België, Luxemburg, Frankrijk als Duitsland ging omhoog, waarbij de groei van 24 procent in Frankrijk het meest in het oog springt. HEMA kreeg er vorig jaar 24 winkels bij, waarvan tien in Frankrijk. De retailer heeft de ambitie om dit jaar in totaal 24 nieuwe internationale winkels te openen.

HEMA is de eerste twee maanden van het jaar gestart met een omzetstijging van 3,5 procent. Tot en met het paasweekend nam de like-for-like consumentenomzet met hetzelfde percentage toe. Het genormaliseerde ebitda liep met vijf procent op.

RetailTrends