Op 24 april 2013 stortte de Bengaalse Rana Plaza-fabriek in, waarbij 1138 doden vielen. De ramp werd het symbool voor de omstandigheden waaronder textielarbeiders in lagelonenlanden kleding maken. Nog hetzelfde jaar zette een groot aantal internationale kledingmerken hun handtekening onder het Bangladesh Fire and Safety Accord, dat moet leiden tot structurele verbeteringen op het gebied van veiligheid in de Bengaalse kledingfabrieken.
Het akkoord is een bindend contract tussen kledingmerken, vakbonden en ngo’s. Er is in vier jaar tijd ‘significante progressie’ geboekt, als we de stichting zelf moeten geloven. Zo’n 215 bedrijven hebben hun handtekening gezet, meer dan 1600 fabrieken zijn geïnspecteerd, terwijl miljoenen arbeiders een veiligere werkomgeving hebben gekregen. In deze video wordt een kijkje achter de schermen van het Bangladesh-akkoord gegeven.
Dit filmpje ten spijt, grote kledingmerken- en retailers zijn volgens The Fashion Revolution nog onvoldoende transparant over hun productieomstandigheden. Uit het onderzoek dat de non-profitorganisatie sinds de Rana Plaza-ramp ieder jaar uitvoert blijkt dat er nog ‘een lange weg te gaan’ is. Hoewel steeds meer bedrijven publiceren over wat zij doen op sociaal- en milieugebied, blijft volgens de organisatie nog veel cruciale informatie verborgen. Met name de ‘tastbare effecten’ van de praktijken in de industrie op het leven van fabrieksarbeiders en de omgeving blijven nog onzichtbaar.
Voor het onderzoek werden de honderd grootste modemerken over verschillende punten, zoals arbeidsomstandigheden en milieubeleid, ondervraagd. Daarbij waren maximaal 250 punten te verdelen. De bedrijven die het hoogst scoren behalen nog niet de helft van het maximaal aantal punten. De grootste groep scoort tussen de nul en tien procent van het totaal.
Adidas en Reebok komen als transparantste bedrijven uit het onderzoek naar voren, met een score van 49 procent. Ook H&M en Marks & Spencer behoren met 48 procent tot de koplopers. C&A, een van de twee onderzochte Nederlandse merken, staat met 34 procent in de middenmoot. Mexx, het andere Nederlandse label, behaalt een score van zes procent. Gemiddeld behalen alle onderzochte bedrijven zo’n twintig procent van het maximaal aantal punten.
Vier jaar na Rana Plaza
In het aprilnummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de ontwikkelingen die de afgelopen vier jaar hebben plaatsgevonden. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0