​Rivièra Maison: ‘Vooral voor avontuur naar verre oorden’

​Rivièra Maison: ‘Vooral voor avontuur naar verre oorden’

Het besluit van Rivièra Maison om winkels te openen in Kazachstan en Zuid-Korea, heeft geen strategische onderbouwing. “Het is meer voor het avontuur, wie weet wat er gebeurt”, zegt ceo Henk Teunissen in het meinummer van RetailTrends.

Rivièra Maison opende in 2013 een winkel in Kazachstan, maar die werd geen succes en sloot vorig jaar zijn deuren. Teunissen ging daarvoor in zee met een eigenaar die snel rendement wilde maken, maar geen retailachtergrond had. Ook de crisis in Rusland als gevolg van de economische sancties speelde volgens hem een rol. “In één nacht devalueerde de Kazachse tenge met vijftig procent en werden alle spullen van Rivièra Maison twee keer zo duur om in te kopen”, aldus Teunissen.

In Zuid-Korea, waar Rivièra Maison nu een handvol vestigingen heeft, heeft het merk op een vergelijkbare manier winkels opgezet. Voor nieuwe markten zou Teunissen niet meer zo snel kiezen voor een partner die geen retailer is, zegt hij op basis van zijn Kazachse avontuur. Zo heeft hij in Qatar, waar begin dit jaar een winkel werd geopend, de eerste drie maanden een Nederlandse storemanager ingezet. “Daarna heeft hij het overgedragen aan een lokaal bestuur en wij gaan er zelf elke maand een week heen.”

In het meinummer van RetailTrends komen naast Rivièra Maison nog drie retailers en hun avonturen in verre oorden aan bod. Zo vertelt Spar over zijn activiteiten in 43 landen, licht Takeaway.com de keuze voor Vietnam toe en komen Hunkemöllers ervaringen in Saudi-Arabië aan bod. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!