Online boodschappenmarkt groeit gestaag

Online boodschappen waren in het eerste kwartaal goed voor een omzetaandeel van 2,7 procent binnen de totaalomzet van supermarkten. Vorig jaar was dat nog 1,8 procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

De online boodschappenmarkt groeit volgens het bureau gestaag, mede doordat meer huishoudens in een online supermarkt kopen. Waar in 2016 één op de acht huishoudens online boodschappen deed, was dat in het eerste kwartaal bijna één op de zeven. Bovendien geven bestaande online kopers een steeds groter gedeelte van hun supermarktbestedingen op het internet uit. In het eerste kwartaal werd vijftien procent van het boodschappenbudget online uitgegeven, tegenover tien procent vorig jaar.

GfK meldt verder dat de supermarktomzet in mei met 2,2 procent is gestegen naar 2,78 miljard euro. Per kassabon werd 2,9 procent meer afgerekend, waarmee het gemiddelde bonbedrag op 23,98 euro uitkwam. De groei in mei ligt boven het gemiddelde van dit jaar, dat op 1,8 procent ligt.

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...