Nijmegen wil meer experimenteren met blurring

Nijmegen wil meer experimenteren met blurring

Nieuwe ondernemers in de binnenstad van Nijmegen mogen meer experimenteren met mengvormen van detailhandel, horeca en dienstverlening. Dat staat in het beleidsplan ‘Binnenstad van de toekomst’ van wethouder Ben van Hees.

De wethouder zegt nieuwe initiatieven in de binnenstad zo veel mogelijk te willen ondersteunen en mogelijkheden te zoeken om belemmeringen weg te nemen. Hij wijst daarbij op ‘een knellend bestemmingsplan en lokale en landelijke regelgeving’. ‘Daarom gaan we experimenteren met nieuwe mengvormen (‘blurring’) en inzet van ruimten in de binnenstad die nu nog niet benut worden’, aldus Van Hees.

De wethouder merkt op dat er veel nieuwe concepten in het stadscentrum zijn bijgekomen. Daarbij gaat het onder meer om nieuwe vormen van retail, zoals woonwinkels, lichte horecaconcepten en concepten die horeca-dienstverlening en detailhandel mixen. Het gaat regelmatig om tijdelijke invullingen. ‘Conceptstores maken van een nood een deugd en zorgen voor extra reuring en beleving in de winkelstraat en maken bijzondere ideeën mogelijk’, schrijft Van Hees.

Een succesvol blurringconcept in Nijmegen is COEF, stelt Peggy de Jong, onderzoeker van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, in De Gelderlander. In die winkel kun je sneakers kopen en naar de kapper. Verder is er Sid&Liv, dat horeca combineert met de verkoop van bestek en andere artikelen, en hotel Prikkels, waar de inrichting van de hotelkamer te koop is. Andere voorbeelden zijn conceptstore Make My Day, dat kleding combineert met woonartikelen en een kapsalon, en Wasserij De Wit, waar je ook terecht kunt voor wat drinken.

Blurring is een van de veertien actiepunten die in het beleidsplan zijn opgesteld. De wethouder laat onder meer weten de ontwikkelingen op het gebied van minder regels te volgen, maar op dit moment nog geen regelluwe zones in te stellen.

Reacties

Prima dat blurring meer en meer wordt gezien als toelaatbaar fenomeen.
Uitgangspunt zou wel moeten zijn: dat je je als gemeente niet zozeer richt op wat er gebeurt, maar wel duidelijke (r) regels hanteert waar het gebeurt. Nu staan velen nog toe dat er van alles buiten winkelgebieden in en om woonhuizen wordt toegestaan. Als je dat ook in de toekomst ombuigt naar winkelgebieden zal dat voor een verdere versterking kunnen zorgdragen.

Geplaatst door Harrie Jager op 4 augustus 2017 om 11:51

Laatste nieuws









RetailTrends