Hudson’s Bay sluit miljardendeal, verhuurt deel van warenhuizen

Hudson’s Bay sluit miljardendeal, verhuurt deel van warenhuizen

Private equity-firma Rhône Capital steekt een half miljard dollar in Hudson’s Bay Company. Daarnaast doet het warenhuisconcern zijn vlaggenschip van Lord & Taylor aan Fifth Avenue in New York voor 850 miljoen dollar van de hand. 

Rhône krijgt in ruil voor zijn investering zo’n 22 procent van de aandelen in Hudson’s Bay in handen, waarmee het in een klap een van de grootste aandeelhouders wordt. De miljardendeal is een poging van Hudson’s Bay om zijn balans op te poetsen. Het Canadese bedrijf staat onder druk van de activistische aandeelhouder Jonathan Litt van investeringsmaatschappij Land & Buildings, die eist dat een deel van het vastgoed wordt verzilverd. Hudson’s Bay verwacht dat de schuld met 1,6 miljard dollar terugloopt.

Een deel van de flagshipstore van Lord & Taylor in New York wordt na de feestdagen van 2018 omgebouwd tot hoofdkantoor van WeWork, een aanbieder van co-werkplekken. De warenhuisformule houdt na de verbouwing nog zo’n veertienduizend vierkante meter over.

Verder valt op dat Hudson’s Bay ook een deal heeft gesloten met WeWork voor de invulling van andere warenhuizen. Zo huurt het Amerikaanse bedrijf eveneens de bovenste verdiepingen van de filialen van Hudson’s Bay in Toronto en Vancouver en van Galeria Kaufhof in Frankfurt. Die ruimte wordt straks ingezet als werkplek binnen het netwerk van WeWork.

De retailer laat weten een minimale impact op de omzet van deze warenhuizen te verwachten. Een verdere samenwerking behoort tot de mogelijkheden. Of ook vestigingen in Nederland in aanmerking komen voor een samenwerking met WeWork is niet bekend.

Reacties 2


Ton Bos 25 okt, 11:06

Met deze transactie wordt bevestigd dat veel retailbedrijven hun verkoopruimten veel beter kunnen benutten. De bovenste verdiepingen verhuren: een 'droom' voor ieder warenhuis! Niet alleen dient te worden gedacht aan kantoren, ook veel e-commerce bedrijven hebben behoefte aan winkelruimte als showcase en de opstelling van bijv bestelkiosken. In de UK zijn Tesco en Sainsbury's (met Argos en Habitat) volop bezig met betere ruimtebenutting. Al met al kan een 'indikkingsproces' samengaan met het versterken van de diversiteit in het totale aanbod. Ook kunnen nieuwe retail- en dienstenformules ( bijv Buttler's) worden ingepast. Goed voor onze (geleidelijk weer bruisende) binnensteden!


Peter Jansen 25 okt, 12:26

Het probleem is niet de winkels. Dat is prima, maar dat er een mogelijkheid is dat aandeelhouders 4,3% hebben en gewoon een organisatie kan kapot maken.
Dat is er gaande.

Unilever, AkzoNobel, Hoogovens ... Vroom en Dreesmann, HEMA.

Wat komt er hierna wat er kapot wordt gemaakt door parasieten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!