‘IKEA-achtige’ winkels, zo wordt de nieuwe keten van Alibaba omschreven. De Chinese grootmacht opende in september in Hangzhou de eerste meubelwinkel, waar nadrukkelijk de link met technologie wordt gelegd.
De technologie is al buiten de winkel zichtbaar. Bezoekers kunnen daar een interactief spel spelen, waarmee ze korting in de winkel kunnen winnen.
Binnen Home Times, zoals de winkel heet, vinden bezoekers twintigduizend producten. Daarbij gaat het om meubels, keukengerei, woondecoratie, schrijfwaren en reisbenodigdheden. De meeste artikelen zijn afkomstig van verkopers die al via het platform Tmall van Alibaba verkopen.
Tmall is verantwoordelijk voor het analyseren van het gedrag en de voorkeuren van gebruikers die zich in een straal van acht kilometer rond de winkel begeven. Vervolgens worden uit de favoriete categorieën van deze gebruikers producten uitgekozen en aan de winkelschappen toegevoegd. Elke tien tot vijftien dagen verandert het aanbod in de winkel.
Bezoekers worden gestimuleerd om te shoppen met hun telefoon. Alle items zijn voorzien van een QR-code, die je kunt scannen om de productnaam, prijs en omschrijving te zien. Ook is het mogelijk om de producten direct af te rekenen, dankzij een koppeling met de eigen betaaldienst Alipay.
Elke product is voorzien van een elektronisch prijskaartje, waardoor de prijs automatisch gelijk kan worden getrokken met de laagste prijs op het internet. Bovendien hoeft het personeel niet langer kaartjes te printen en te vervangen.
De winkel is verder uitgerust met grote schermen op de muur, waarmee klanten de gewenste meubels in een virtuele thuisomgeving kunnen bekijken. Home Times heeft daardoor naar eigen zeggen minder winkelruimte nodig om dezelfde hoeveelheid artikelen te laten zien als traditionele meubelverkopers. De eerste winkel trekt sinds de opening vijftienhonderd tot driezuidend bezoekers per dag.
Home Times wil voor het eind van dit jaar over drie vestigingen in Hangzhou beschikken. In 2018 moeten nog eens vijftien tot twintig vestigingen worden geopend. De meubelketen is een voorbeeld van new retail-visie van Alibaba, waarin fysieke winkels worden gecombineerd met de modernste technologieën. Alibaba zoekt daarvoor verschillende sectoren op. Zo werd al eerder de supermarktformule Hema gelanceerd.
Reacties 0