Alibaba heeft deze week in Hangzhou de eerste vestiging van zijn Home Times-concept geopend. Tegen het eind van volgend jaar wil de Chinese e-commercegigant vijftien van deze winkels hebben, meldt China Money Network.
Het gaat volgens de zakensite om een ‘IKEA-achtige’ winkel met ruim twintigduizend artikelen, waaronder meubels, keukengerei en schrijfwaren. Die producten behoren tot de meest verkochte op Alibaba’s onlinekanalen. Alle producten zijn voorzien van een streepjescode, waarmee klanten die online via Tmall kunnen kopen zodat ze er niet mee hoeven te slepen. Ook kunnen ze het product zo in verschillende kleuren bekijken op een touchscreen in de winkel.
Alibaba wil met de fysieke winkels het retourpercentage omlaag brengen voor producten die klanten graag eerst zien en aanraken. 21 procent van de Chinese consumenten koopt zijn meubels online. Alibaba wil voor eind dit jaar nog eens drie Home Times-winkels openen. Eind december opende het Chinese concern al House Selection, een fysieke winkel voor designermeubelen.
Fysieke winkels maken volgens Alibaba onderdeel uit van zijn ‘nieuwe retail’-visie. Zo maakte het concern onlangs bekend een eigen winkelcentrum onder de naam More Mall te openen. Ook heeft het inmiddels een netwerk van zo’n vijftien Hema-supermarkten in China.
Reacties 0