Intertoys-franchisenemers hekelen ‘concurrentie in eigen webshop’

Intertoys-franchisenemers hekelen ‘concurrentie in eigen webshop’

Franchisenemers van Intertoys willen dat de concurrentie van externe verkopers via het onlineplatform aan banden wordt gelegd. Zij zouden soms lagere prijzen hanteren dan de speelgoedketen zelf, blijkt volgens Het Financieele Dagblad uit een brief van de franchisevereniging.

Intertoys stelde zijn webshop vorige maand open voor externe aanbieders, via het platform Nextail Connect!. De franchisenemers voelen zich benadeeld en vragen de directie om in te grijpen. Zij krijgen volgens voorzitter Jurian Duijzer verwijten van klanten over te dure producten in de winkel, als gevolg van de goedkopere online aanbieders. Ook externe verkopers die hogere prijzen rekenen zijn volgens de ondernemers schadelijk, omdat Intertoys dan een duur imago krijgt bij klanten.

De franchisenemers staan wel achter het idee van een marktplaats, maar willen dat de verkoop via externe partijen beperkt wordt tot producten die Intertoys zelf niet in het assortiment heeft of die zijn uitverkocht. Ook willen ze een einde aan de afwijkende prijsstelling, die strijdig zou zijn met de franchiseovereenkomst.

Intertoys laat in een reactie weten de bezwaren serieus te nemen, maar verwacht dat het toelaten van externe verkopers ook voordelig werkt voor de ondernemers. “Transparantie over prijzen is er al op internet, nu bieden wij die ook op onze marktplaats”, aldus een woordvoerder. Hij erkent dat sommige producten van derden goedkoper zijn dan die van de speelgoedketen zelf. “Maar je hebt de klant dan wel op je platform.”

Eigenaar Blokker Holding maakte vorige maand bekend Intertoys te verkopen aan investeerder Alteri. Innovatietak Nextail blijft op basis van een ‘service level agreement’ betrokken bij de onlineactiviteiten van Intertoys en de andere te verkopen winkelketens. Onlangs werd een nieuwe website gelanceerd voor de speelgoedketen.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!