Consumenten krijgen een steeds grotere voorkeur voor producten van lokale merken. Die trend waait vanuit Azië nadrukkelijk over naar Westerse markten, zei president-directeur Hemant Bakshi van de Indonesische tak volgens het ANP op een conferentie in Jakarta.
Consumenten verlangen niet meer naar grote, wereldwijde merken, stelt Bakshi. “Ze vinden het nu veel belangrijker wat en in hun land gebeurt, in de kleinere gemeenschap.” De trend begon in Azië, maar zet volgens hem nu ook door in de Verenigde Staten en Europa. Onder meer sociale media maken het volgens hem steeds makkelijker voor kleinere lokale merken om consumenten te bereiken.
Albert Heijn liet eerder dit jaar al weten steeds meer schapruimte vrij te maken voor nieuwe merken. De supermarktketen stelt dat traditionele A-merken de afgelopen jaren innovatiekansen hebben laten liggen. De retailer introduceerde daarom een jaarlijkse ‘product pitch’, waarmee jonge merken ruimte in het schap kunnen winnen. Ook Plus-topman Jan Brouwer liet onlangs aan RetailTrends weten vaak ‘onaangenaam verrast’ te zijn door het gebrek aan innovatief vermogen van ‘zeer grote fabrikanten en leveranciers’.
Lees op RetailTrends meer over de toekomst van A-merken en de opkomst van lokale merken.
Reacties 0