Unilever: 'Consument keert internationale merken de rug toe'

Unilever: 'Consument keert internationale merken de rug toe'

Consumenten krijgen een steeds grotere voorkeur voor producten van lokale merken. Die trend waait vanuit Azië nadrukkelijk over naar Westerse markten, zei president-directeur Hemant Bakshi van de Indonesische tak volgens het ANP op een conferentie in Jakarta.

Consumenten verlangen niet meer naar grote, wereldwijde merken, stelt Bakshi. “Ze vinden het nu veel belangrijker wat en in hun land gebeurt, in de kleinere gemeenschap.” De trend begon in Azië, maar zet volgens hem nu ook door in de Verenigde Staten en Europa. Onder meer sociale media maken het volgens hem steeds makkelijker voor kleinere lokale merken om consumenten te bereiken.

Albert Heijn liet eerder dit jaar al weten steeds meer schapruimte vrij te maken voor nieuwe merken. De supermarktketen stelt dat traditionele A-merken de afgelopen jaren innovatiekansen hebben laten liggen. De retailer introduceerde daarom een jaarlijkse ‘product pitch’, waarmee jonge merken ruimte in het schap kunnen winnen. Ook Plus-topman Jan Brouwer liet onlangs aan RetailTrends weten vaak ‘onaangenaam verrast’ te zijn door het gebrek aan innovatief vermogen van ‘zeer grote fabrikanten en leveranciers’.

Lees op RetailTrends meer over de toekomst van A-merken en de opkomst van lokale merken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!