Jumbo: 'De traditionele supermarkt verdwijnt'

Jumbo: 'De traditionele supermarkt verdwijnt'

Jumbo en La Place focussen zich steeds meer op multifunctionele formules. De traditionele supermarkt wordt steeds meer vervangen door plekken waar mensen elkaar ontmoeten, zegt cco Colette Cloosterman-Van Eerd van de supermarktketen in Het Financieele Dagblad.

Zowel wel bij Jumbo als bij La Place worden de grenzen van de oorspronkelijke formule opgerekt, zegt Cloosterman. “We helpen om gezond en lekker te eten door hele keukens aan de winkels toe te voegen.” Ook de La Place-vestigingen veranderen in multifunctionele locaties, met name in de achttien restaurants die het vorig jaar van AC Restaurants overnam. Op tien van die locaties verhuurt La Place binnenkort vergaderzalen. “Het toevoegen van winkelen ligt ook voor de hand als de wetgeving dat toestaat”, aldus managing director Bart van den Nieuwenhof. Ook diensten als auto's wassen en opladen behoren volgens hem tot de mogelijkheden.

Jumbo en La Place willen hun samenwerking steeds verder intensiveren. Van den Nieuwenhof noemt universiteiten en ziekenhuizen als logische locaties om uit te breiden, naast binnensteden, stations en luchthavens. De mogelijkheden zijn ‘eindeloos’, stelt hij. “Wij kunnen op vijftien vierkante meter onze diensten aanbieden, maar ook op duizend vierkante meter.”

La Place boekte vorig jaar 34 procent meer omzet, met name door de opening van nieuwe vestigingen. Er kwamen in 2017 dertig restaurants bij, waaronder acht in het buitenland. Van den Nieuwenhof verwacht over drie jaar drie tot vier keer zoveel nieuwe vestigingen per jaar te kunnen openen.
 

Reacties

Wat moeten we ook met 'traditie' in een bedrijfstak die zich permanent moet aanpassen aan een veranderende maatschappij. Waar al die grote 'foodpaleizen' toe leiden is natuurlijk dat supermarkten steeds verder van hun consument verwijderd raken, zodat de centra van onze steden weer ruimte bieden voor (super-)speciaalzaken. Tenzij die steden zo dom zijn ook deze ontwikkeling weer in handen te geven van de grote foodketens, zodat deze de consument kunnen 'gijzelen' door elke vorm van concurrentie te vernietigen.

Geplaatst door Reinder Koornstra op 22 januari 2018 om 12:31

Laatste nieuws









RetailTrends