Binnen tien jaar wordt meer dan de helft van de boodschappen via internet gedaan. Die verwachting spreekt medeoprichter Joris Beckers van Picnic uit tijdens de Webwinkel Vakdagen. “Waarom zou het anders zijn dan met boeken? Zo leuk is het niet om twee of drie keer per week met de auto naar de supermarkt te rijden.”
Vorig jaar werd volgens cijfers van GfK drie procent van alle boodschappen online gekocht, tegen 2,1 procent een jaar eerder. Picnic ging in 2015 van start en is inmiddels doorgegroeid naar een omzet van zo’n honderd miljoen euro. De grote interesse van consumenten heeft de boodschappenbezorger volgens Beckers onderschat. “Het is ons overkomen.”
De grootste uitdaging is om gecontroleerd te groeien, stelt Beckers. Zo staat een buitenlandse expansie voorlopig nog niet op de agenda, ook al kan hij zich een ‘hubje in Turnhout heel goed voorstellen’. “Het concept is schaalbaar, maar daar zijn we nu niet mee bezig.”
Waar Picnic wel over nadenkt, is het ophalen en bezorgen van andere pakketten dan zijn eigen boodschappen. De etailer brengt bijvoorbeeld boeken voor zijn klanten al gratis terug naar de bibliotheek. Beckers kan zich goed voorstellen dat ook pakjes van bijvoorbeeld Zalando of Wehkamp met de elektrische wagentjes van Picnic worden bezorgd. “Niemand wil tien verschillende bezorgers aan zijn deur.”
Gemeenten zijn volgens Beckers druk bezig met het concept ‘smart city’ en willen iets doen aan al die busjes, die door de populariteit van e-commerce door de stad rijden. “Waarom zouden wij onze groene vloot daar niet voor inzetten?”, aldus de medeoprichter.
Jan Janssen 26 jan, 13:07
Ton Bos 26 jan, 11:56