FNV heeft kritiek op het beoordelingssysteem van de Bijenkorf voor zijn medewerkers. Alleen medewerkers met een hoge rating krijgen een extraatje, terwijl de vakbond wil dat al het personeel er 3,5 procent bij krijgt.
Bij het 'performance management systeem' wordt klanten na een aankoop gevraagd op de website van de Bijenkorf feedback te geven. Aan de hand van de hoeveelheid negens en tienen worden medewerkers ingedeeld op een schaal van vier. Een beoordeling van een acht of lager telt niet mee.
FNV hield eerder dit jaar een enquête onder het personeel van de Bijenkorf. Daaruit blijkt volgens de vakbond dat meer dan de helft niet blij is met het beoordelingssysteem. Zo zou het ‘volstrekt willekeurig’ zijn en zouden jonge verkopers vaker een tien krijgen.
FNV is een actie gestart waarbij klanten worden opgeroepen om alle medewerkers van de Bijenkorf een tien te geven. “Met die waardering laten we de Bijenkorf zien dat het tijd is voor een algemene loonsverhoging van 3,5 procent per jaar”, zegt vakbondsbestuurder Linda Vermeulen.
FNV en de Bijenkorf voeren sinds vorige maand onderhandelingen over een nieuwe cao. De vakbond wil naast de loonsverhoging van 3,5 procent ook betere roosters en de werkdruk verminderen.
Reinder Koornstra 12 mrt, 12:47