Een maatpak aanschaffen zonder een winkel te bezoeken, of op de gok online te bestellen? Het kan in de Suittruck, die stopt bij de voordeur. Thuis of op kantoor.
Heren worden in de zwarte truck met een kop koffie ontvangen. “Een lunch of glas whisky kan ook, als dat bij de situatie past”, zegt oprichter Rutger Vlaming, refererend aan de uitgelichte minibar. Tijdens een eerste sessie worden alle maten opgemeten en kan de klant zelf zijn pak samenstellen. Van stof- en garenkeuze tot knopen, pasvorm en revers. Deze afspraak hoeft slechts dertig tot veertig minuten te kosten, om de drukbezette man zo min mogelijk te belasten.
Handgemaakt
Vervolgens gaan de verzamelde gegevens naar de ateliers in Portugal en Marokko, waar kleermakers de pakken met de hand maken. Zo’n drie tot vijf weken later staat de truck weer voor de deur voor een doorpassessie. Bij haast is levering binnen tien dagen mogelijk, tegen meerkosten. Zit het pak als gegoten dan kan de klant het item direct meenemen. Zo niet, dan worden de laatste aanpassingen in het atelier in Nederland gedaan. En mocht een klant op een later moment een nieuw kostuum...
Een maatpak aanschaffen zonder een winkel te bezoeken, of op de gok online te bestellen? Het kan in de Suittruck, die stopt bij de voordeur. Thuis of op kantoor.
Heren worden in de zwarte truck met een kop koffie ontvangen. “Een lunch of glas whisky kan ook, als dat bij de situatie past”, zegt oprichter Rutger Vlaming, refererend aan de uitgelichte minibar. Tijdens een eerste sessie worden alle maten opgemeten en kan de klant zelf zijn pak samenstellen. Van stof- en garenkeuze tot knopen, pasvorm en revers. Deze afspraak hoeft slechts dertig tot veertig minuten te kosten, om de drukbezette man zo min mogelijk te belasten.
Handgemaakt
Vervolgens gaan de verzamelde gegevens naar de ateliers in Portugal en Marokko, waar kleermakers de pakken met de hand maken. Zo’n drie tot vijf weken later staat de truck weer voor de deur voor een doorpassessie. Bij haast is levering binnen tien dagen mogelijk, tegen meerkosten. Zit het pak als gegoten dan kan de klant het item direct meenemen. Zo niet, dan worden de laatste aanpassingen in het atelier in Nederland gedaan. En mocht een klant op een later moment een nieuw kostuum willen aanschaffen, dan kan er met de opgeslagen gegevens nog efficiënter gewerkt worden. “Tien minuten binnenstappen is dan voldoende.”
Het gros van de klanten bestaat uit mannen tussen de 25 en 45 jaar. Moderne mannen die modebewust zijn of meer modebewust willen worden. Verspreid over drie categorieën: zakelijk, casual en trouwkleding. Het zijn segmenten die elkaar overlappen. Een streven is namelijk om zakelijke kleding vlotter te maken en meer naar casual outfits toe te trekken. En vice versa. “Steeds meer mannen dragen in hun vrije tijd een pantalon in plaats van een spijkerbroek, bijvoorbeeld gecombineerd met sneakers. Dat maakt onze markt een flinke groeimarkt”, aldus Vlaming. Naar eigen zeggen heeft hij dan ook geen directe concurrenten. Zaken als Oger en Suitsupply richten zich op een ander deel van de markt. “Als de markt als geheel groeit, hoef je geen last van elkaar te hebben. Nu pakken minder als oubollig en stijf gezien worden, ontstaat een nieuwe doelgroep. Juist daar spelen wij op in.” Vanuit de visie dat de consument maatkleding moet dragen zoals hij is, benadrukt Vlaming. “Wij geven de handvatten om een eigen look samen te stellen.”
Voorpret
Voor de zakelijke markt worden ook afspraken gemaakt met bedrijven die de truck als extra service bieden aan hun personeel. Het bedrijf faciliteert, maar de mannen beslissen zelf of ze het interessant vinden. Geïnteresseerden kunnen online een afspraak boeken op een vooraf bepaalde dag of lopen gewoon even binnen. “Als het beter uitkomt, kunnen we ook ’s avonds nog bij iemand langsrijden.” De whisky die Vlaming eerder noemde, komt vooral op tafel wanneer hij bruidegoms ontvangt voor een meetsessie. “Daar maken we een feestje van, vaak met de getuige erbij zodat ze pakken kunnen uitkiezen die goed bij elkaar passen. Lekker ontspannen, als voorpret voor de grote dag.”
Het idee voor de traveling tailor is ontstaan uit Vlamings fascinatie voor onlineshoppen en de frustratie dat het lastig is om iets te bestellen dat gelijk goed zit. “Vooral mannen hebben geen zin in het gedoe van meerdere maten bestellen en spullen terugsturen. Het moet passen, simpel. En dat kan dus efficiënter.”
Voor de klant is het dat zeker, maar hoe zit dat voor Suittruck zelf? Bij alle klanten langs rijden, het klinkt nogal bewerkelijk. “Wij hebben geen duur pand nodig in de P.C. Hooftstraat. Het geld dat we daarmee uitsparen, komt allemaal ten goede aan de service”, verklaart Vlaming. “De investering in een nieuwe truck is binnen twee jaar terugverdiend.”
Op maat
Intussen groeit zowel het bereik als het productaanbod. Op het moment zijn Amsterdam, Eindhoven, Maastricht, Rotterdam, Zwolle, Utrecht en Groningen de belangrijkste steden. En sinds de start zijn onder andere schoenen, stropdassen, manchetknopen, sokken en overjassen toegevoegd aan het aanbod. Zoveel mogelijk op maat gemaakt. “Klanten vragen om steeds meer producten. Ik kreeg al gauw de vraag of we niet passende ondershirts konden leveren. Shoppers vinden het handig om alles in één keer mee te nemen, dus worden wij steeds completer. Zo slaan de made-to-order-schoenen – waarvan klanten zelf de kleur en andere elementen kunnen kiezen – ook goed aan.”
Tegelijkertijd wordt gewerkt aan aanvullende dienstverlening. Klanten vragen in toenemende mate om styling- en trendadvies. Ook maakt men steeds meer gebruik van het aanbod van stoom- en herstelservices. “Mensen kunnen kledingstukken bij ons afleveren en wij zorgen dat ze weer heel en schoon terugkomen.”
Vlaming noemt ook een onlangs gestart experiment met een maatschappelijk platform. Hij onderzoekt of Suittruck met een soort statiegeldsysteem kan werken, waarbij klanten de kleding weer inleveren. “En we kijken of we in samenwerking met het UWV kledingstukken een tweede leven kunnen geven bij mensen die minder koopkrachtig zijn. Vooral bij jasjes kan dat prima.”
Franchiseformule
Bovenaan de prioriteitenlijst staat echter de uitbreiding van het aantal trucks. De eerste vier in eigen beheer, daarna via een franchiseformule. Voorwaarde hiervoor is dat de wagens geperfectioneerd zijn. “We hebben nieuwe zaken toegevoegd en zijn er bijna. Waar we redelijk kaal begonnen, heeft de truck nu een veel meer uitnodigende, warme look. Mede door het completere productaanbod.” Als het aan Vlaming ligt, volgt na uitbreiding in eigen land vlot de stap naar het buitenland. “We hebben het merkrecht in de Benelux, Europa en Amerika, dus de plannen liggen al klaar.”
Bron: RetailTrends 3